HJÆLP – SELVMORD :'(

kære BørneBrevkasse
jeg er en pige på 16 år, som er rigtig forelsket i en dreng på 13 år vi har været bedste venner i lang tid og blev så kærester for lidt tid siden efter vi er blevet kærester er han begyndt at sætte så høje krav til mig jeg må ikke skrive med mine veninder, jeg må ikke kramme med mine veninder, jeg må ikke ringe til nogen, jeg må heller ikke skrive med mine drenge venner osv.

jeg har det rigtig dårligt over det, men jeg vil bare ikke miste ham, men han forstår bare ikke, at jeg har brug for mine veninder :'( han er sammen med hans venner, men jeg må ingenting!!!! :'( det gør så ondt og håber virkelig i kan hjælpe mig..

er så ked af det hele tiden og lige nu sidder jeg og får selvmordstanker :'( der er også nogle piger i min skole som går og bagtaler mig, og laver “dræberblikket” til mig, jeg har haft det svært på min gamle skole og havde en depression, så jeg vil bare ikke have det samme sker igen, men jeg har det dårligt måde i skolen og hjemme :'(

knus m….

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære M,

Tak for dit brev. Øv, det er da ærgerligt, at jeres gode venskab og nu kæresteforhold har ændret sig på den måde.. Det lyder som om, din kæreste er begyndt at vise nogle andre sider af sig selv, end du kendte til.. Og det lyder til at være nogle sider, som der kan gøre dig rigtig ked af det. Det kan være lidt mærkeligt, at opdage nye sider af personer, som dels er tæt på os, dels som vi tror, vi kender rigtig godt.

Jeg tænker lidt, om du har nogen idé om, hvorfor han stiller de krav til dig? For umiddelbart lyder det til at være nogle ret høje og egentlig også ret urimelige krav til dig. Han har jo også behov for at se sine venner, som du siger. Kunne det være fordi han er usikker og dermed bliver jaloux på at andre får din opmærksomhed og omsorg? Tror du det kan have noget med aldersforskellen at gøre? Eller kan det være hans oplevelse af, hvordan man er kærester? Eller måske er du kommet frem til noget helt fjerde?

Nogen gange kan det hjælpe lidt af få en forklaring på, hvorfor andre opfører sig som de gør, måske bliver det så også nemmere at forstå dem.. Men derfor er det ikke nødvendigvis sikkert, at man er enig med dem og dermed vil gøre det de beder om.. Kan du følge mig?

Du siger samtidig, at han ikke forstår, at du har brug for dine veninder, så jeg tænker, at du allerede har prøvet at tale med ham om det.. Er det rigtig forstået? Der kan være lidt forskel på, hvordan man siger sådan noget – måske siger man det lidt henkastet og lidt for sjov, fordi man er lidt bekymret for, hvordan den anden reagerer på det.. Men man kan også sige til den anden, at man har noget vigtigt, man gerne vil tale om og så fortælle tydeligt, hvad man godt kunne tænke sig skulle være anderledes.. Kan du genkende om der var en af de måder du valgte?

Der er ikke noget som er rigtig eller forkert, vi er alle forskellige og har hver vores måde at sige ting på. Men for den der skal modtage det – altså for eksempel din kæreste – kan det gøre en stor forskel om man kan se at den anden mener det og dermed tager det alvorligt. Samtidig er det ikke sikkert, at det gør at modtageren har lyst til at ændre på sin opførsel, men så har man i hvert fald fået sagt højt, hvad man føler og tænker..

Alt efter hvordan du har sagt det til din kæreste første gang, kan det måske være en idé at tale med ham om det igen, men inden da bliver du nok nødt til at mærke efter, hvad der er vigtigst for dig.. For det er ikke sikkert at han bare forstår det og har lyst til at ændre på sine krav.

Måske beder han dig om at vælge mellem at være kæreste med ham og acceptere kravene eller ikke at være kæreste med ham.. Og hvis det bliver sådan, kan man lidt firkantet sige at det næsten er et valg mellem din kæreste og din frihed – for det lyder lidt til at han gerne vil bestemme så meget over dig, at han egentlig frarøver dig din egen frihed.. Tænker du det lyder rigtigt?

Men måske kan han godt forstå, hvad du mener og det vil være en mulighed for jer at blive enige om, hvad du har lyst og brug for i forhold til dine veninder og samtidig noget han har det fint med.. Men jeg tænker, at du bliver nødt at konfrontere ham med det igen for at tingene skal blive anderledes.. Det er desværre sjældent at sådan nogle situationer bare ændrer sig af sig selv. Måske kan du finde et godt tidspunkt, hvor I har ro til at tale sammen?

Du fortæller, at det gør dig rigtig ked af det. Det kan jeg sørme godt forstå, for måske bliver du også rigtig forvirret over, hvorfor han stiller de krav til dig. Selvom du er rigtig forelsket i ham og gerne vil gøre rigtig meget for at jeres forhold skal bevares, så er det altid vigtigt, at man har hele sig selv med i det. Det kan blive lidt svært hvis man begynder at lave for meget om på sig selv for at passe ind i et forhold, for hvem ender man til sidst med at være? Er man så sig selv eller er man blevet én den anden gerne vil have man er?

Det gør det heller ikke nemmere for dig, hvis du føler at der er nogle som bagtaler dig og kigger skævt til dig i skolen. Måske er der nogle som gør det, men nogle gange kan vi også føle at andre ser specielt på os eller tro at de taler om os hvis de taler lidt stille når vi går forbi, hvis vi i forvejen er lidt kede af det og forvirrede.. Så kan det sådan nærmest smitte lidt, så man bliver ked og forvirret i flere forskellige situationer end der hvor det egentlig startede. Tænker du at det kan være sådan for dig af og til?

Jeg kan godt forstå, at du er særlig opmærksom på, at det du oplevede på den gamle skole ikke skal gentage sig. Jeg tænker, at det må have været en svær tid for dig. Heldigvis fortæller du nu, at du jo faktisk har nogle gode veninder og hvor betydningsfulde de er for dig, det er dejligt at høre. Og måske er du dermed allerede i gang med at mærke efter hvad der er vigtigt for dig?

Jeg får lyst til at sige, at du skal passe godt på dig selv og dermed mærke efter helt ned i maven hvad du har lyst til, for der er ikke nogen, som har ret til at bestemme så meget over en anden person, som din kæreste gerne vil lige i øjeblikket. De fleste vil gerne have en kæreste som er sød og kærlig, men som også giver en plads til at være den man er – tænker du også at din kæreste skal være sådan?

Måske har du lyst til at ringe til BørneTelefonen 116 111 og tale med en rådgiver om, hvordan du kan tale med din kæreste om det? Det er du i hvert fald altid velkommen til.

Jeg håber, at tingene bliver bedre for dig hurtigt.

Bedste hilsner fra
BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.