Hjælp! Må jeg gerne sex med en 14 årige ?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit brev til brevkassen, hvor du spørger om du kan blive straffet for at have samleje med din kæreste når hun er 14 og du er 15. Hvor er det dejligt at læse, at du har en kæreste som du elsker! Jeg kan godt se, at når man lige søger på nettet ser det voldsomt ud, at man kan få fængselsstraf. Jeg håber mit svar til dig kan hjælpe dig til at få tingene på det rene.

Teoretisk set så er det ulovligt at have samleje med en person, der er under 15 år. Loven er dog lavet til at beskytte børn og unge under 15 år mod seksuel kontakt og seksuel udnyttelse fra personer, der er voksne eller meget ældre end barnet eller den unge selv. Hvis to jævnaldrende har sex med hinanden, fordi begge to har lyst, bliver man ikke straffet for det. Håber denne viden gør dig/jer mere trygge. Så hvis dig og din kæreste beslutter jer for, at I begge to har lyst til sex, kan du ikke blive dømt trods hun er under 15 år. Det er dog vigtigt I begge føler jer klar og lytter til hinandens grænser.

Uanset alder, kan man som du have tanken, hvad nu, hvis jeg anmeldes for voldtægt. Jeg vil da anbefale du tager en snak med din kæreste om dine tanker og tænker hvis I begge elsker hinanden og I hver især respekterer hinandens grænser, altså at et nej er et nej, så tænker jeg ikke du behøver bekymre dig. Jeg vil anbefale du går ind på www.sexlinien.dk, hvor du kan finde svar på mange ting omkring sex og udvikling, prøv fx i søgefeltet at skrive seksuel lavalder eller voldtægt, håber det vil give dig lidt tryghed, så du og din kæreste kan nyde jeres forhold.

Du skriver, sex med kondom – så kan, der ikke blive overført kønssygdomme? Kondomet beskytter både mod kønssygdomme og graviditet, så det er så fint, I tænker på beskyttelse. Igen vil jeg anbefale Sexliniens hjemmeside, hvor du både kan hente viden om brug af kondom samt hvordan man bruger kondom, så man sikrer beskyttelse. Jeg kan også varmt anbefale vores egen temaside om sex og seksualitet, som du finder via dette link: http://borntelefonen.dk/tema/sex-seksualitet.

Du virker som en rigtig fornuftig og omsorgsfuld fyr, så jeg håber, mit svar har givet dig lidt ro i forholdt til dine spørgsmål. Hvis du har brug for at tale noget mere om det er du velkommen til at skrive herind igen eller ringe, chatte eller sms til børnetelefonen på 116111.

Ønsker dig held og lykke med kærligheden

Mange hilsner Børnetelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?