Brev
HJÆLP jeg ved ik om han kan lide mig?
Hey venner 🥺
Jeg har i et halvt års tid vildt godt kunne lide denne dreng. Han går på min årgang og han er seriøst det bedste 🥵. Han er seriøst vildt flot med bløde krøller blå øjne og en perfekt højde hans stemme er helt rolig og lidt rå helt vildt lækker. Folk er begyndt at sige at vi har noget. Men jeg ved ik hvorfor? Jo vi er venner også uden for skolen men det er altså også med andre. Og jo jeg har sovet hos ham men der var en anden. Og og og …. jeg er bange for at det var fordi jeg fortalte min ENE veninde at jeg stntes han var pæn at alle nu tror jeg kan lide ham (hvilket jeg også kan) men helt seriøst jeg er bange for om det er det🤭🥺. Kan jeg seriøst ikke stole må veninder mere? Men ihvertifaldet snappede vi vildt meget sammen på et tidspunkt. Men så stoppede vi lidt og jeg var seriøst helt knust. Men vi er lige begyndt at snappe igen og vi har aldrig før snakket højt om at vi snappede meget sammen. Men i går kom han med en kommentar om et eller andet om det vi snappede om. (Sry for så meget “snap” i den sætning) jeg blev vildt glad også fordi at han ikke vare er en af de venner man kun skriver med men også er virkeligt venner. Men hvad er tegn på at han kan lide mig? En dag da min veninde drillede os med at vi passede godt sammen ( hvilket jeg også syntes vi gør🤭😏) men da hun drillede os med det sagde han “ det er ik sjovt” mener han det som om at det ik er sjovt fordi der ik er noget? Eller er det fordi at det ik er sjovt at blive drillet med sine følelser? Helt seriøst DRENGE hvad vil i mene? Arhhhh jeg er så fucning forelsket man 🥵🔥🙈 og jeg drømmer om at putte med ham hver nat 🥺🤭. Og drømme kan jo blive til virkelighed ikke?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Mange tak for dit brev. Her har du været så god til at beskrive både hvor enormt dejligt og enormt svært det kan være, når man er forelsket.
Det lyder ubehageligt, at du bliver helt i tvivl om din veninde måske har fortalt videre, at du synes om drengen. Har du snakket med veninden om det? Nogle gange kan man jo komme til at fortale sig.
Hvis din veninde er kommet til at fortælle om det, kan du måske overveje, om det er nogle andre, du skal forsøge at tale med en anden gang. Eller prøve at tage en snak med hende om, hvad det gør ved dig, når hun fortæller sådan noget videre.
Men måske dem omkring jer begynder at tro, at I har noget sammen fordi I bruger meget tid sammen og skriver meget sammen?
Du spørger hvad der kan være tegn på, at han måske kan lide dig
Det er et rigtig godt spørgsmål! Vi er nemlig alle forskellige og viser også vores følelser på forskellige måder. Men et godt tegn plejer at være, at man viser interesse for hinanden.
Nu ved jeg ikke, hvad I skriver og snakker om når I er sammen. Men du kan jo fx prøve at lægge mærke til, om han spørger ind til dig? Tager han initiativ til at I skal ses eller skrive sammen? Spørger han hvordan du har det? Osv.
Nogle gange er det også til at mærke på ens humør, eller om han fx prøver at være tæt på dig.
Ting, man siger
Da din veninde driller jer med at I passer godt sammen, svarer han: ”det er ik’ sjovt”. Jeg forstår, at du bliver rigtig meget i tvivl om, hvad det så betyder.
Som du selv siger, kan det betyde mange forskellige ting. Måske synes han det er pinligt. Måske betyder det, at det ikke er sjovt, fordi I ikke har noget sammen. Måske han ikke kan lide at blive drillet med sine følelser. Måske betyder det noget helt andet.
Jeg ville ønske, at jeg kunne give dig et svar på, hvad det faktisk betyder, når han siger, det ikke er sjovt. Desværre kan vi ikke gætte os frem til det.
Men du kan måske blive lidt nysgerrig på: Har du selv stået i en situation, hvor nogle har snakket om eller drillet med, at I skulle have noget sammen og du har svaret, at det ikke var sjovt? Eller svaret ”nej”, ”stop” eller lignende. Og hvis du har: hvad betød det, da du svarede sådan?
Jeg kan jo ikke vide, om han har følelser for dig. Men jeg hører fra mange andre i lignende situationer, at man nogle gange afviser følelser eller beder andre om at ”stoppe med at drille” eller lignende, selvom man måske faktisk har følelser.
Nogle gange gør man sådan, fordi man ikke synes at andre skal blande sig. Måske man ikke tør sige, at man har følelser, fordi man ikke ved hvordan den anden har det?
Hvad kan du gøre nu?
Hvis du gerne vil finde ud af, om drengen også har følelser for dig, er den bedste måde nok at prøve at snakke med ham. Selvom det kan være helt vildt svært og nervepirrende.
Det kan du både gøre når I er sammen, eller ved at skrive sammen. Det kan gøres på mange måder, ved at fortælle om hvordan du har det. Eller måske spørge ind til hvad han synes om dig og jeres venskab.
Jeg håber, at du vil finde mod til måske at snakke med fyren, eller måske lave nogle små hints i hans retning, og se hvad der sker.
Jeg vil ønske dig alt det bedste herfra. For du har helt ret: Drømme kan blive til virkelighed. Det kræver bare ofte lidt arbejde og at man tør kaste sig ud i det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen