HJÆLP jeg ved ik om han kan lide mig?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Mange tak for dit brev. Her har du været så god til at beskrive både hvor enormt dejligt og enormt svært det kan være, når man er forelsket.

Det lyder ubehageligt, at du bliver helt i tvivl om din veninde måske har fortalt videre, at du synes om drengen. Har du snakket med veninden om det? Nogle gange kan man jo komme til at fortale sig.

Hvis din veninde er kommet til at fortælle om det, kan du måske overveje, om det er nogle andre, du skal forsøge at tale med en anden gang. Eller prøve at tage en snak med hende om, hvad det gør ved dig, når hun fortæller sådan noget videre.

Men måske dem omkring jer begynder at tro, at I har noget sammen fordi I bruger meget tid sammen og skriver meget sammen?

Du spørger hvad der kan være tegn på, at han måske kan lide dig

Det er et rigtig godt spørgsmål! Vi er nemlig alle forskellige og viser også vores følelser på forskellige måder. Men et godt tegn plejer at være, at man viser interesse for hinanden.

Nu ved jeg ikke, hvad I skriver og snakker om når I er sammen. Men du kan jo fx prøve at lægge mærke til, om han spørger ind til dig? Tager han initiativ til at I skal ses eller skrive sammen? Spørger han hvordan du har det? Osv.

Nogle gange er det også til at mærke på ens humør, eller om han fx prøver at være tæt på dig.

Ting, man siger

Da din veninde driller jer med at I passer godt sammen, svarer han: ”det er ik’ sjovt”. Jeg forstår, at du bliver rigtig meget i tvivl om, hvad det så betyder.

Som du selv siger, kan det betyde mange forskellige ting. Måske synes han det er pinligt. Måske betyder det, at det ikke er sjovt, fordi I ikke har noget sammen. Måske han ikke kan lide at blive drillet med sine følelser. Måske betyder det noget helt andet.

Jeg ville ønske, at jeg kunne give dig et svar på, hvad det faktisk betyder, når han siger, det ikke er sjovt. Desværre kan vi ikke gætte os frem til det.

Men du kan måske blive lidt nysgerrig på: Har du selv stået i en situation, hvor nogle har snakket om eller drillet med, at I skulle have noget sammen og du har svaret, at det ikke var sjovt? Eller svaret ”nej”, ”stop” eller lignende. Og hvis du har: hvad betød det, da du svarede sådan?

Jeg kan jo ikke vide, om han har følelser for dig. Men jeg hører fra mange andre i lignende situationer, at man nogle gange afviser følelser eller beder andre om at ”stoppe med at drille” eller lignende, selvom man måske faktisk har følelser.

Nogle gange gør man sådan, fordi man ikke synes at andre skal blande sig. Måske man ikke tør sige, at man har følelser, fordi man ikke ved hvordan den anden har det?

Hvad kan du gøre nu?

Hvis du gerne vil finde ud af, om drengen også har følelser for dig, er den bedste måde nok at prøve at snakke med ham. Selvom det kan være helt vildt svært og nervepirrende.

Det kan du både gøre når I er sammen, eller ved at skrive sammen. Det kan gøres på mange måder, ved at fortælle om hvordan du har det. Eller måske spørge ind til hvad han synes om dig og jeres venskab.

Jeg håber, at du vil finde mod til måske at snakke med fyren, eller måske lave nogle små hints i hans retning, og se hvad der sker.

Jeg vil ønske dig alt det bedste herfra. For du har helt ret: Drømme kan blive til virkelighed. Det kræver bare ofte lidt arbejde og at man tør kaste sig ud i det.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.