Hej Dreng,

Tak for dit brev. Du skriver, at du har lagt mærke til at du tænder på drenge, og tænker at du måske er bøsse. Du skriver også at du er 13 år, så jeg tænker at du er igang med at opdage og udforske dine følelser, din krop  og din seksualitet. Det har de fleste unge mennesker til fælles, men det er noget lidt andet som homoseksuel, fordi ens seksualitet skiller sig ud fra flertallet. Og det er ikke altid nemt.

Det kan være svært for nogle at finde ud af at man er bøsse. Og det kan være en stor opgave at “springe ud” og fortælle familie og venner at man er homoseksuel.

At finde ud af hvad man er til er lidt af en proces og formentlig ikke noget, du finder ud af ved en enkelt tanke eller ud fra det at du er blevet tændt af en dreng på et tidspunkt. Men det kan klart give dig nogle pejlemærker på, hvad du nok oftest tiltrækkes af. Umiddelbart så tænker jeg at den bedste måde til at finde ud af, om du mest er til drenge, det er at gøre sig nogle erfaringer og mærke efter, hvad der er rart for tiden.

Hvilken seksualitet man har handler jo i bund og grund om følelser, og om hvad vi tiltrækkes af. Derfor findes der jo også folk, som både tænder på drenge og piger. Og det kan for nogen også skifte i perioder. Fordi det handler mest om at man bliver tiltrukket af en personlighed eller et bestemt udseende – fremfor et særligt køn. Giver det mening?

Nogle gange kan det hjælpe at snakke med andre på sin egen alder om det. Har du måske en ven eller er medlem af et forum på internettet, hvor du kan tale om dine tanker?

Du er bekymret for hvordan dine venner vil reagere, når – eller hvis – de får at vide at du er til drenge.

Jeg kan kan godt forstå din bekymring. Det er desværre stadig meget almindeligt at bruge ord som bøsse, som en del af en joke eller hvis man bevidst ønsker at tale nedsættende om andre. Dog tror jeg faktisk de fleste gør det uden at tænke over det, og uden at tænke på at de kan gøre andre kede af det.

Især fordi dine venner jo ikke ved, at du faktisk har de her overvejelser, så tænker de desværre nok ikke over det, når de bruger ord som bøsse på den måde.

Det er selvfølgelig ikke i orden, og jeg tænker, at hvis det er meget udbredt at der bliver gjort grin med bøsser, kan det være noget som skal tages op i klassen/skolen. Det kan være en helt generel snak om hvordan i taler sammen og om hinanden. Lærerne kan så bruge eksemplet med “bøsse”, men selvfølgelig uden at bringe dig ind i det. Det vil også være oplagt at gøre i uge 6 (“Uge Sex”), som de fleste skoler holder i starten af året. Måske du allerede ved, om I skal tale om det på din skole?

Jeg er ret sikker på at hvis dine venner vidste at du var bøsse, ville de ikke gøre grin med dig. Gode venner kan sagtens lave sjov med hinanden, men de sårer ikke hinanden med vilje. Så jeg tænker, at når – eller hvis – dine venner får at vide at du er til drenge, så vil de måske blive overraskede og have nogle spørgsmål til dig, men jeg forestiller mig ikke at de vil gøre grin med dig.

Har du overvejet om at spørge dem direkte, hvis de bruger ordet igen, om de egentlig siger det, fordi de har noget imod bøsser? Det kan lyde modigt, men faktisk tror jeg, at det vil få dem til at tænke mere over, hvordan de bruger ordet i fremtiden. Og måske du også på den måde kan få en fornemmelse af, hvad deres holdning til homoseksualitet egentlig er. Giver det mening?

I Danmark er det i høj grad accepteret at være homoseksuel, og der er flere steder man kan søge oplysninger om det at springe ud, og hvordan omverdenen kan reagere. Det kan være godt at søge information på nettet og at tale med nogen, som selv har erfaringer, fx kan du se på: https://lgbtungdom.dk/ungdomstelefonen/

Du er også atid velkommen til at ringe til BørneTelefonen og snakke med en rådgiver om hvordan du har det, eller de problemer du har, på telefon: 116 111.

Jeg håber og tror dine venner accepterer dig som du er, og ikke vil gøre grin med dig. Jeg håber de i stedet vil støtte dig og at i kan dele de glæder og sorger i går igennem med forelskelser og kærester.

Med kærlig hilsen

BørneTelefonen.

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?