hjælp

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig.

Mange tak for dit brev.

Jeg kan godt forstå, at du synes, det er et problem, at din kæreste har kysset med en anden pige til en fest, hvor han var fuld. Du skriver, at du elsker ham, men at du ikke ved, hvad du skal gøre af dig selv lige nu. Jeg bliver nysgerrig på, hvad du mener med, at du ikke ved, hvad du skal af dig selv lige nu. Hvad mon det betyder? Måske er det et udtryk for, at du har svært ved at være i din egen krop, fordi du bliver overmandet af en masse forskellige tanker og følelser på én gang. Det kan være følelser af vrede, ked-af-det-hed, frustration, fortvivlelse og afmagt? Det er i så fald helt forsåeligt, og det er super godt, at du skriver herind og deler dine tanker med mig. Det kan nogen gange hjælpe at sige de svære følelser højt, så de på den måde kommer ud af kroppen.

Måske tænker du også på, om du har nogen skyld i det, der er sket - om du kunne have gjort noget anderledes, så din kæreste ikke gik ud og var dig utro. Hvis det er tilfældet vil jeg gerne slå fast, at du ikke har gjort noget forkert, og at det ikke var din beslutning. Det er din kæreste, der har truffet et valg om at være sammen med en anden pige - og det er selvfølgelig meget sårende.

Det du fortæller, at din kæreste har gjort, er uden tvivl utroskab. Det sker desværre for mange, og især når de er påvirket af alkohol. Det lyder ikke til, at din kæreste i situationen har tænkt over hvilke konsekvenser hans handlinger faktisk har, og hvor meget de vil sårer dig.

Jeg kan desværre ikke fortælle dig, hvad du skal gøre, for det er helt op til dig og dit hjerte at mærke efter, om du kan tilgive ham og fortsætte som kærester.

Måske har du brug for lidt tid, hvor du kan arbejde på at tilgive ham? Så kan han også få lidt tid til at bevise, at han gerne vil have dig, og vise at du kan stole på ham.

Nogle mennesker trives med åbne forhold, hvor det er ok at kysse med andre, selvom man er kærester. Andre sværger til monogami, hvor man kun er sammen med ens partner.

Når jeg læser dit brev, lyder det som om, I har et forhold, hvor I burde være hinanden tro. Det har din kæreste nu valgt ikke at overholde, og du skal nu finde ud af, hvad du skal gøre. Det er som sagt kun dig selv, der er i stand til at finde ud af det.

Måske vil det hjælpe, at tale situationen igennem med din kæreste. Hvordan har han det med, at han kyssede med en anden? Lover han at være tro i fremtiden? Virker det som om, at han er oprigtigt ked af det, han har gjort?

Det vigtigste, tænker jeg, må være, at du finder ud af, om du vil fortsætte som kærester med ham, og om du med tiden kan lære at stole på ham igen, for det kan være ret opslidende at være i et forhold, hvor man ikke stoler på hinanden. Det kræver hårdt arbejde at genopbygge tilliden til hinanden, når først den er brudt, så det skal begge jo gerne være indstillet på.

Derfor tænker jeg, at du skal tage dig god tid til at mærke dig selv og finde ud af, hvad der er bedst for dig selv. Det er ikke nødvendigvis en beslutning, du skal træffe nu og her. Sig eventuel til din kæreste, at du har brug for lidt tid og ro til at finde ud af, hvad du vil - for det kan måske være svært at mærke, hvad der føles rigtigt lige nu, hvor det hele er meget nyt og følelserne meget stærke?

Nogen gange kan tid også være en hjælpende faktor, fordi de mange svære følelser ofte aftager lidt med tiden, og så kan det være lidt nemmere for fornuften at bryde igennem og blive hørt. Giver det mon mening?

Måske har du nogen gode venner, som kan hjælpe dig med at holde styr på dine mange tanker, og som kan passe på dig og støtte dig i din beslutning?

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og ellers er du altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111.

De kærligste hilsener BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.