Brev
Hilsen den forvirrende pige
Hej
jeg er en pige på 12 år og skal til at starte i 6
Jeg har nogle seksuelle tanker en gang i mellem og synes at det er lidt flovt
Der jeg var omkring 10 år eller 9 år gammel havde jeg mit første sådan lange kys men ham jeg kyssede med vil så have at det skulle blive lidt vildre så han puttede sin tunge ind i min mund og jeg blev rart ked af det men jeg var også kun 9 her
idag har jeg ikke nogle kæreste der jeg synes du fleste i min alder er mega umoden men jeg vil gerne prøve noget mere alså et rigtigt kys eller at snave med En fks men ved bare ikke om jeg er klar til at snave og putte og alt det der
min mor mener ikke at jeg er gammel nok men er ret forvirret skal snart mødes med ham jeg er virklige forelsket i men ja som sagt vil jeg gerne have mit første rigtige kys men ved ikke hvordan jeg kan få det til at ske hilsen den forvirret pige 🙁
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
At have sit første kys kan være en meget vild oplevelse. Og jeg kan godt forstå, at du bliver forvirret, når du har haft en oplevelse med tungekys, som du ikke synes var rar.
Man kan tænke: Hvordan kommer jeg til at få en rar oplevelse næste gang? Er det der med at kysse overhovedet noget for mig? Hvorfor har jeg lyst til det, når det ikke var rart sidst?
Og alle de tanker, giver rigtig god mening. Mange børn får de tanker, når de skal til at prøve at kysse med nogen. Det er så fint, at du tænker over, hvad du er klar til, og hvad du har lyst til. Man kan sagtens have dobbelte følelser – altså både have lyst og være lidt skræmt på samme tid. Det er fordi du er ved at lære en ny side af dig selv at kende, og det kan godt tage noget tid, før man føler sig mere sikker på, hvor ens egne grænser går.
Kunne du mon have mod på at tale med ham, som du er forelsket i, om hvad du tænker om det at kysse? Måske er han også nervøs, og så kan det også være rart for ham at tale om. Jeg synes det er godt, at du har fundet ud af, at du ikke kunne lide dit sidste kys. Så er du ved at lære, hvor din grænse går, og at mærke efter, hvad der føles rigtigt eller forkert for dig.
Den følelse af rigtigt og forkert er det vigtigt at blive ved med at mærke. Det er den følelse, som fortæller dig, hvornår du skal sige ja eller nej til det, som andre mennesker gerne vil med dig. Hvis du bliver i tvivl, mens du er sammen med en, så er det helt okay at bede om en pause til lige at mærke efter.
At du har skrevet dit brev er en rigtig god start på at finde dine grænser.
Jeg håber, at svaret her giver dig lidt ro. Du er fin, som du er.
Kærlig hilsen BørneTelefonen