Brev
Heeeej
Hej
Jeg er 13 år
Jeg har en klreste der er cirka 1-2 måneder yngre end mig, der er ikke den store forskel, men ihvertfald, har vi snakket og talt meget om sex, men vi har dog aldrig gjordt det, vores mødre er meget imod at vi sover sammen, men vi har virkelig lyst til det, så mine spørgsmål er:
Er det klamt at have sex når vi kun er 13 år?
Hvordan skal vi skaffe kondomer, kan man bare gå ind i en butik som 13 årig og bede om kondomer?
Og jeg har ikke fået min menstruation, så kan vi overhovedet have sex?
Hilsen den mærkelige pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Jeg kan godt forstå, at du har mange spørgsmål. For det er en stor ting, at tænke på, om man er klar til sex. Det kan sætte en masse tanker i gang:  “Er jeg nu også helt klar?”,  “Hvad hvis det gør ondt?”, “Er jeg for ung?”, “Hvad med prævention?”.
Disse tanker flyver igennem hovedet på de fleste unge. Det er helt normalt. Og sådan skal det være. Det er en rigtig stor beslutning.
Du spørger om det er klamt at have sex, når man kun er 13 år. Sex skal ikke være klamt. Hvis man synes, at det er klamt, så er det nok fordi, man ikke er klar. Eller fordi man har sex på en måde, man ikke bryder sig om.
Sex er jo mange ting. Man behøver ikke have samleje. Man kan jo også starte med at kæle og røre ved hinanden.
Derfor kan du tænke over, hvor meget du er parat til. Og så synes jeg, du skal spørge dig selv, om du synes det er klamt. For hvis du synes det, så er det nok fordi, du ikke er parat.
Det lyder som om, I er rigtig gode til at tale om tingene, dig og din kæreste. Det er helt fantastisk.
Det er vigtigt at tale om, hvordan I har det med sex. Og det er vigtigt, at I ikke presser hinanden til at gøre noget, I ikke har lyst til. Derfor er det også helt ok at sige nej. Også selvom man først sagde ja. Man skal ikke lade sig påvirke af, at ens kæreste er klar. Sex skal være rart og dejligt for begge parter.
Jeg er sikker på, at grunden til jeres mødre er imod, at I sover sammen er frygten for, at I vil have sex. Din mor tænker nok: “Min datter er så ung, er hun klar til det?”, “Hvad nu hvis de ikke beskytter sig”, “Er de nu begge to også klar” osv.
Det kunne derfor nok være en rigtig god idé, hvis du taler med din mor om din kæreste. Fortæller hende hvor glad, du er for ham. Og at I godt ved, at man skal beskytte sig med kondom.
Jeg kan godt forstå, hvis du synes, at det lyder rigtig grænseoverskridende. Tænk at skulle tale med sin mor om DET. Men som regel giver det rigtig god mening. Din mor vil kunne mærke, at du er en fornuftig pige, der tænker tingene igennem. Og sammen vil I måske kunne tale om det med at føle sig parat.
I forhold til køb at kondomer, så kan de købes i et helt almindeligt supermarked. De står som regel oppe ved kassen. Man kan godt købe kondomer som 13 årig, det er ikke ligesom med alkohol, hvor der er en aldersgrænse.
Man kan godt have sex, selvom man ikke har fået menstruation. Men det er stadig vigtigt at bruge kondom. For man kan godt blive gravid lige inden ens allerførste menstruation.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen