Dårlig samvittighed

Jeg er en dreng på 14 år.

Jeg var til en fest sammen med mine venner fra klassen, en af mine bedste pigevenner var der os. Mig og hende skulle gå en tur for at stjæle et skilt som jeg skulle hjælpe hende med, men i stedet for kom vi til at snak om hende og den flirt hun har. Hun sagde at hun ikke rigtig vil ham, vi stod bagefter bare og krammede i 5 min cirka.

Vi gik tilbage til de andre hvor hun gik hen til hendes flirt, imens jeg gik over til mine venner. Senere på aften trækker hendes venner og hende mig til siden hvor de så for os til at snave. Vi kommer et sted privat hen hvor jeg fortæller at jeg har været lun på hende lidt tid nu og giver hende komplimenter som fks. At hun var smuk eller dejlig, vi står bare og krammer og kysser imens indtil hendes venner kommer og spørg hvordan det går mellem os. Vi siger ik noget til dem.

Når vi kommer tilbage til de andre går der ikke ret længe før hun trækker mig til siden og siger hun vil mig. Jeg vil os hende, vi går et sted privat hen og snaver og kysser og planlægger hvordan vi kan kys om bag hendes flirts ryg, vi planlægger os hvordan vi kan komme sammen og at vi skal være sammen i sommerferien. Vi kan begge to huske det hele og vi har sagt til hendes flirt at vi kyssede hurtigt en gang og han havde det godt med det, vi tør ik sige hele sandheden fordi han er en af mine bedstevenner.

Men problemet er at jeg er blevet mere vild med hende men nu har vi aftalt ik at snak sammen mere, og det har jeg det så dårligt med fordi jeg vil hende virkelig gerne, men på samme tid tror jeg kun det når hun er fuld hun vil mig. Jeg fortryder virkelig meget det jeg gjorde, føler mig bare lidt tom nu

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej dreng på 14 år.

Hvor er det godt, at du skriver her ind til BørneTelefonen, da vi rigtig gerne vil hjælpe dig. Jeg forstår godt du går med meget i tankerne, og du har brug for hjælp og støtte.

Du skriver, at du har været til en fest og har kysset og krammet med en pige, som en anden også er forelsket i og nu vil pigen rigtig gerne dig, men det er svært, da i alle er gode venner, så du har dårlig samvittighed overfor din ven. Du skriver også, at pigen ikke vil tale med dig længere og du er bange for hun kun vil dig, når hun er fuld.

Jeg kan høre på dig, at du har lyst til at sige det hele til din ven, men det er nok bedst at afklare, om du og pigen skal ses igen -eller ej! Hun lyder ikke som om, hun har droppet jeres forhold helt, når hun gerne vil være sammen med dig, når hun er fuld. Jeg synes derfor du skal have en snak med hende først, hvor I sammen finder ud af, om I vil hinanden eller om I skal slutte jeres forhold helt.

Hvis det kan være svært, kan du måske skrive et brev til hende, og dermed behøver I ikke tale så meget – hvis du synes, det gør det nemmere!

Nu ved jeg slet ikke, om det er en god ide at fortælle din ven i detaljer om, hvad du og pigen gjorde sammen. Jeg tænker, at der både er fordele og ulemper ved at fortælle mere detaljeret om situationen mellem dig og pigen.

Måske kan du prøve at tænke over plusser og minusser, før du tager beslutningen om at fortælle det – eller ej.

En grund, der tæller på plussiden giver næsten sig selv: Hvis pigen hellere vil være sammen med dig fremover, så er nødvendigt at fortælle din ven om situationen (men det ved du først efter, du har talt med pigen). En anden grund til at fortælle din ven detaljer om, hvor tæt du kom på hans kæreste, kan være et behov for og en trang til at være ‘ærlig’.

En grund der tæller på minussiden er, at du bedre kan tage hensyn til din vens følelser, når du holder detaljer for dig selv – især hvis pigen melder ud, at hun helst vil være sammen med din ven.  Et minus kan også være, at ‘ærligheden’ vil gå ud over dit forhold til dem begge to – og du holder jo meget af dem begge.

Måske kan du selv finde flere og andre argumenter for og imod?

Jeg kommer til at tænke på om du har andre voksne du kan tale med om det, så de kan hjælpe og støtte dig, hvis du vil fortælle din ven om situationen.

Mon du kan finde en dag hvor du og din ven kan lave noget sammen, eller gå en tur med ham, så i kun er jer to sammen og ikke bliver forstyrret imens du taler med ham.

Du kan måske skrive en besked til ham først, og skrive du har noget du gerne vil fortælle, men du er bange for han bliver sur på dig.

Jeg kan godt forstå det kan virke svært, at fortælle ham det, men hvad tror du er det værste der kan ske ? Måske er du bange for han vil råbe af dig eller sige grimme ord, eller fortælle det videre til andre. Grunden til jeg spørger er for, at det sommetider kan hjælpe, at finde ud af, hvad man er bange for. Så er det lettere at få ideér til, hvordan du kan fortælle ham det. Hvis du altså vil fortælle det – det er jo ikke sikkert, at det er den bedste løsning for dig/jer.

Til slut i mit brev vil jeg sende dig et link til Privat Snak. Hos Privat Snak kan man stille spørgsmål til alt der handler om sex, krop og følelser. Man kan både ringe og chatte. Måske det kan være en hjælp for dig, at tale eller skrive med andre unge og det kan være en hjælp nu eller i fremtiden.

Link får du her : http://www.privatsnak.dk

Jeg håber mine ord kan give dig lidt mere ro og ellers er du også velkommen til, at kontakte BørneTelefonen på telefon 116111 og få en snak med en rådgiver.

Jeg tror du er en rigtig god ven og det er en stor styrke, at skrive herind og få gode råd.

Kærlige hilsner fra BørneTelefonen.

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.