Brev
Har hele tiden lyst til at kramme
Kære børnetelefonen,
Jeg er en meget genert pige og, selvom jeg ikke helt vil indse det, nok er lidt forelsket i en dreng. Vi taler lidt hver dag med hinanden, og siden vi altid skal lægge vores mobiler i et skab når der er time, henter han den altid til mig bagefter fordi jeg altid er lidt langsom til at pakke sammen. Han er så betænksom i nærheden af mig. Men jeg tør ikke sige noget til ham om mine følelser. Så tætte er vi jo heller ikke.
Her kommer problemet så: Jeg har vildt meget lyst til at kramme. Jeg krammer tit min familie som består af forældrene, to bonusforældre og en søster, men det er bare ikke det samme. Jeg længes efter et ægte kram. Et kram fra en der ikke er tvunget til det, som selv har valgt det, uden at være indflueret af relationer eller noget som helst. Men det behøver ikke at være ham. Bare hvem som helst, på en kærlig måde, ikke det der venskabskram. Det kunne også være fra en pige… Jeg er så forvirret. Når jeg har sådan lyst til at kramme tænker jeg også på hvordan det ville være med en pige der holder af mig. Jeg har lagt mærke til at jeg tit ikke bliver tiltrukket af en pige, men ligeså snart hun har kort hår, til nær ørene eller en lille smule længere, så kan jeg ikke lade vær med at tænke at hun ser super sød, kærlig, nuttet, pæn osv. ud. Tænker hvordan det ville være at kramme hende. Jeg er ligeglad med kys. De har aldrig sagt mig noget, men nu har jeg jo heller ikke prøvet det endnu, så… Men ligeså snart en pige har langt hår, så siger hun mig ikke rigtig noget… Er jeg måske bisexuel?
Ligegyldigt hvad så har jeg bare sindssygt lyst til at kramme. Det er som en slags anfald, hvor jeg ikke ved hvor jeg skal gøre af mig selv. Hvordan dæmper jeg trangen og lysten til at kramme? Jeg har bare lyst til at begrave mit ansigt i personens skulder og mærke trygheden… Vide at andre end min familie kan elske mig. Holde af mig. Det er u-udholdeligt!
Det her brev er nok lidt hulter til bulter, men håber det er forståeligt.
Tak,
den kramme lystne pige.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Det lyder til, at du har et behov for nærhed og intimitet, som du ikke får opfyldt. Jeg kan godt forstå, at det kan være uudholdeligt at gå rundt med så stærkt et behov, som du ikke føler bliver opfyldt.
Du beskriver den her dreng, som blandt andet hjælper dig med at hente din telefon. Hvor er det dejligt, at du har fået følelser for en dreng, som lyder betænksom og sød. Jeg kan godt forstå, at det kan være skræmmende at skulle fortælle ham om dine følelser – det er et stort skridt. Jeg kan alligevel ikke lade være med at tænke: Gad vide, hvad der ville ske, hvis du gjorde det? Hvis du nu fortalte ham, at du er gået hen og er blevet en smule forelsket i ham. Måske føler han det samme for dig? Måske ville han give dig et af de kram, som du længes efter? Det er bare mine tanker, men måske kunne det være et forsøg værd. Hvis du tænker, at det kunne være nemmere for dig at ”sige” det til ham på skrift, så kunne du prøve at skrive et brev til ham. Et brev, hvor du forklarer ham, hvordan du i virkeligheden har det med ham. Du må også gerne vise ham det her brev eller dele af det, hvis det kunne være en hjælp.
Du skriver, at så tætte er I jo heller ikke. Måske kunne I blive endnu tættere? Du kunne prøve at gøre endnu mere for at være i kontakt med ham. Måske sidde sammen med ham i pauserne eller i timerne. Eller skrive til ham uden for skole. Hvis I blev endnu tættere, end I er nu, kunne det udvikle sig til at rigtig tæt venskab og måske endda mere.
Den trang og det behov, som du føler, er helt almindeligt. Det er alt sammen en del af at blive ældre, at ens behov og lyster ændrer sig. Dermed ikke sagt, at det gør det nemmere at rumme alle de følelser, som farer rundt i kroppen på én. De fleste kan godt genkende, hvor meget det kan rumstere i ens hoved og ens krop – så tro mig, det er du ikke alene om. Den måde, du beskriver krammet på og det, du ønsker at få ud af krammet, lyder rigtig dejligt. Det kan jeg godt forstå, at du godt kunne tænke dig at opleve i virkeligheden. Hvis du lukker øjnene og forestiller dig dét kram i virkeligheden – hvem krammer du så med? Er det mon med drengen? En pige med kort hår? Eller en helt tredje? Nogle gange kan det hjælpe at forestille sig situationen, sådan som man rigtig godt kunne tænke sig, at det skulle ske i virkeligheden. Så får man nogle gange klarhed over, hvad og hvem man egentlig ønsker og har lyst til.
Du vil gerne have tricks til at undertrykke eller mindske trangen til at kramme. Det er svært for mig at sige, hvad der kunne hjælpe dig med at undertrykke trangen. Det ved jeg ikke helt, om man kan? Jeg tænker, at det er meget normalt at have et ønske om nærhed, tryghed og intimitet med et andet menneske, som rigtig gerne vil én. Det er et behov, som helt automatisk opstår i stort set alle mennesker. Og derfor kan det være svært at ignorere. Det lyder også til, at du føler det meget. Du siger, at det ikke skal være et venskabskram, men måske du alligevel har nogle tætte veninder, som du kunne kramme lidt varmere eller længere?  Måske kunne I få en snak om det med at kramme? Jeg ved ikke, om det ville hjælpe, men måske?
Du spørger, om du måske er biseksuel. Det kan jeg desværre ikke svare på. Man kan have mange forskellige lyster på forskellige tidspunkter i livet – og ingen af dem er forkerte. Lyst er en helt naturlig ting, og ens seksualitet udvikler sig hele livet igennem. Jeg vil gerne fortælle dig om https://lgbtungdom.dk/ungdomstelefonen/. Det er en rådgivning lidt ligesom BørneTelefonen, men de har mere fokus på emner omhandlende seksualitet, køn og lyst. Måske kunne de hjælpe dig endnu bedre, end jeg kan?
Jeg håber, du har mod på at tage nogle af mine råd til dig og fx give Ungdomstelefonen et kald.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen