Brev
Han vil ikke være kærester, men siger han elsker mig
Hej Børnetelefonen.
Jeg er en pige på 16 snart 17 år.
Jeg har aldrig haft en rigtig kæreste før, men har fundet en rigtig sød fyr som jeg gennem de sidste 6-7 måneder har “datet” eller hvad man nu kalder det.
Vi har det mega godt sammen, og jeg føler snart det er på tide vi bliver kærester, da det ville give mig tryghed at jeg ved jeg havde ham 100%. Problemet er bare, at vi selfølgelig har snakket om det og han siger han ikke føler sig klar endnu, men at det nok snart skulle være.
Det har han bare sagt mange gange nu, og er bange for at hvis vi ikke bliver kærester, at vores forhold på en måde vil sidde fast og dermed aldrig udvikle sig til kærester. Jeg vil ikke spilde min tid, og gå at være usikker. Føler denne ting er vigtig at være enige om når man er 2 personer sammen som godt kan lide hinanden. Udover det siger han at han er faldet for mig og at han virkelig elsker mig. Dette har jeg svært ved at tro på, da jeg føler at man siger sådanne ting når man er kærester eller lige ved.
Hilsen en meget forvirret pige….
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Det er rigtig gode overvejelser, du gør dig. Jeg kan sagtens forstå, at hele situationen fylder meget i dine tanker.
Først og fremmest er det rigtig dejligt, at du har fundet en fyr, som du har det så godt med.
Det lyder som om, at I er gode til at tale sammen om tingene. Du har fortalt ham, hvordan du har det, og din date har gjort det samme. Ærligheden tror jeg er rigtig vigtig at holde fast i!
Vi er alle forskellige. Det betyder også, at nogen hurtigere er klar til at kalde sig kærester end andre. Det er også meget forskelligt, hvor meget det betyder for den enkelte, at man kalder sig kærester sådan “officielt”. Det er derfor svært at svare på, hvad der er det rigtige for netop jeres forhold.
Jeg tror, det vigtigste er, at I lytter til hinanden. Fyren, du ser, har givet udtryk for, at han er faldet for dig og elsker dig. Det tror jeg, du skal prøve at holde fast i og huske dig selv på. Måske skal han bare brug lidt mere tid på at tage “springet” end du?
Du kan jo spørge dig selv, om du ikke også helst vil være kærester med ham, den dag han selv føler sig klar? Det bedste resultat kommer ofte, hvis man begge to har lyst og føler sig parat og tryg i beslutningen.
Hvis tankerne bliver ved at fylde, kan du måske tale med ham om det en gang mere? Måske kan du endda vise ham det her brev? Du har ihvertfald været rigtig god til at sætte ord på tingene.
Du kan også overveje at tale om det med dine forældre, en lærer eller måske en god ven/veninde. Det kan være rart at høre andres perspektiv på tingene. Måske har nogen omkring dig endda stået i samme situation på et tidspunkt.
Jeg ønsker dig alt held og lykke med kærligheden.
Hvis du har brug for flere råd eller vejledning, så er du velkommen til at ringe eller skrive med os på 111116.
Kærlig hilsen BørneTelefonen