Han tvinger mig til sex.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit meget ærlige brev. Flot at du skriver. Jeg kan godt læse, at du føler dig presset af din kæreste lige nu, og det lyder ikke til at være i orden.

For at sex bliver en god oplevelse for begge parter, er det vigtigt, at man respekterer hinanden, og at begge parter har lyst til sex. Det lyder ikke til, at du har lyst til sex, som din kæreste har. Måske ved han ikke helt, hvordan du har det med det at dyrke sex og med det, som han beder dig om... Jeg tænker, at du bliver nødt til at fortælle ham, hvad du føler, når han lægger op til sex, og at du ikke har lyst.

Man kan sige, at hvis ikke du har fortalt ham, at du har det svært med det sex, han vil have, så er det svært for ham at lave om på og svært for ham lære dig at kende. Det er i orden - og helt naturligt - at sige, at man føler sig lidt usikker de første gange. Det lyder til, at din kæreste nok skal fortælle dig, hvad han vil have af sex, men det er ligeså vigtigt, at han lærer dig at kende, som du kender ham.

Du spørger, om du skal droppe ham… Det ved jeg ikke, om du skal, men du skal tage en snak med ham om, hvad du vil, og hvad du er klar til. Det er helt naturligt, at man har brug for tryghed, anerkendelse og respekt, når man skal begynde at have sex. De følelser du har omkring sex, deler du med så mange andre, der ikke har haft sex.

Det er meget naturligt, at der er nogle af veninderne, som har haft sex, mens andre ikke har. Selvom jeg godt ved, det er svært, så skal det ikke være et pres for, hvornår du skal have sex. Tit er det sådan, at hvis man føler sig presset til sex, kan det blive en dårlig oplevelse.

Du skriver, at din kæreste presser dig til nøgenbilleder. Det, tænker jeg, er en dårlig ide. Billederne er en blottelse af en, og det er ikke sikkert, det gør noget den dag, han får dem, men den dag, hvor I måske ikke er kærester mere, er tanken om, at han har fotos af dig, ikke rar. Man kan sige, det er en måde at passe på sig selv ikke at udlevere nøgenbilleder. Jeg forstår godt, du måske lige nu, hvor I er glade for hinanden, kan have lyst til at give hinanden nøgenbilleder, men jeg vil bare lige minde dig om, at man kan komme i en situation, hvor man vil fortryde at have sendt dem.

Til sidst vil jeg sige til dig, at det er dejligt at læse, at du har nogle veninder, der passer på dig og kommer med gode råd.
Jeg håber, du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der også sidder voksne klar til at snakke.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.