Brev
Han kan lide min veninde… Og hun kan også lide ham
Hej
Jeg skriver fordi jeg er virkelig ked af det. Jeg har kunne lide ham her fra min klasse siden december. Han var ligesom mit første rigtig rigtige crush. Måske er jeg forelsket i ham…. Jeg har ivertfald tænk og prøvet at komme under huden på ham i lang tid, men så kommer problemet: Igår fortalte min allerbedsteveninde (går i min klasse) at hun kan lide ham… og at hun var hjemme hos ham i mandags, og de puttede og han sagde han også kunne lide hende. Hun ved godt jeg har kunne lide ham rigtig meget og kinda hjulpet mig med det. Men nu sagde hun at hun faktisk kunne lide ham før mig, men bare prøvede at glemme ham da jeg fortalte jeg kunne.
Da hun fortalte hvad der var sket var jeg nød til at tage en pause på toilettet og tude.
Jeg er ikke sur på hende eller ham. Jeg er sur på mig selv for at tænke han nogensinde ville mig…
Somsagt jeg har tænk på ham hver næsten anden nat imens jeg har hørt musik. Nu kan jeg ingen engang få mig selv til at høre de sange mere. Det er som om mine romantiske minder med ham bliver til deres. Jeg er bliver også bare så ked af det når de snakker sammen, men det er godt der er ferie nu
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv…
Jeg føler kun jeg kan snakke om det her med min veninde som ikke går på skolen eller måske min lærer(men det er grænseoverskridende)
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dig!
Først og fremmest: Tak fordi du skriver til BørneTelefonen! Det kan være svært at tage hul på at snakke om svære ting, men du har taget det første skridt, og det er godt gjort af dig.  Det lyder som om der sker meget i dit liv lige nu, og der er meget at forholde sig til.
Du skriver, at du er virkelig ked af det, og det tænker jeg ikke, der er noget at sige til: Ham du godt kan lide, kan lide din bedste veninde, og hun kan også lide ham. Og hun har samtidig længe vidst, at du var glad for ham. Når man er glad for en anden, risikerer man samtidig at blive såret. Og sådan kan det måske føles for dig nu? At du føler dig såret over, at de har fundet sammen?
Du skriver at du ikke er sur på dem, men på dig selv. Og jeg tænker det er en følelse som mange kender til – at man vender det indad og bliver sur på sig selv. Men jeg har samtidig lyst til at sige til dig, at du ingen grund har til at være sur på dig selv. Vi kan ikke styre vores følelser og hvem vi bliver forelskede i. Heldigvis! Og du kunne jo ikke vide, at han var interesseret i din veninde.
Måske kan det, som du selv nævner, være meget godt med en lille pause fra dem begge to henover ferien? Du kan også overveje om det ville være rart at ‘slukke’ eller stoppe med at følge dem på sociale medier. På den måde undgår du at bruge en masse tid på at holde øje med dem og hvad de laver. Så kan du ligesom vænne dig til tanken. Og der kan ske meget på en sommerferie..
Du har allerede rakt ud efter hjælp ved at skrive til BørneTelefonen. Og du skriver også, at du overvejer at tale med din anden veninde eller lærer. Det tænker jeg er en rigtig god ide, selvom det kan føles grænseoverskridende. Men tit bliver det tunge lidt lettere, når vi deler det med andre. Som en stor sten vi bærer rundt på, og pludselig kan lægge fra os i vejkanten.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og ellers er du altid velkommen til at skrive igen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen