Brev
HAN KAN LIDE MIG???
Kære brevkasse,
Jeg har en kæreste (min første kæreste), og jeg er ikke forelsket i ham.
Jeg har flere gange været ved at slå op, men det er bare svært fordi jeg vil ikke såre ham.
Da han spurgte om vi skulle være kærester, kunne jeg ikke lide ham sådan rigtigt og jeg ved at han elsker mig virkelig højt og jeg kunne bare ikke sige nej, for jeg vidste jeg ville såre ham.
Vi har ikke kysset eller noget (jeg syntes man først skal gøre det når man bliver ældre, jeg er jo kun 14)
Jeg ved godt at kærlighed og forelskelse er nogle helt forskellige ting, men jeg synes bare ikke det føles rigtigt vores forhold til hindanden, eller om det bare er et godt venskab (hvilket jeg synes det er).
JEG VED VIRKELIG IKKE HVORDAN JEG SKAL FÅ DET SAGT!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14,
Det kan være svært at være ærlig nogle gange – især hvis man ved, at det måske vil såre nogen. Ikke desto mindre sårer det ofte endnu mere, at vide at en person man stolede på, ikke har været helt ærlig. Jeg tænker derfor, at det er vigtigt at få det sagt, som det også lyder til, at du selv synes. Det skal nemlig føles rigtigt i maven.
Det er altid hårdt at slå op, hvis man holder af en person. Men på mig lyder det til, at du inderst inde godt ved, at det ikke skal være jer lige nu? Jeg synes, at du skal tage snakken med ham, selvom det er svært. Fortæl ham det, som du har skrevet i brevet – det er nemlig en masse fine overvejelser. Og så kan I bedre tage den derfra. Jeg har et par forslag, som du måske kan tage med i dine overvejelser:
Sig det ansigt til ansigt. Det kan nogle gange virke som den nemme løsning at sende en besked. Men de fleste foretrækker at få det at vide ansigt til ansigt. Du kan evt. aftale at mødes med ham en dag efter skole og begynde med at fortælle, at du er blevet i tvivl om jeres forhold i højere grad er blevet til et venskab. Du kan måske starte lidt ”let” ud, og fornemme, hvordan han reagerer. Så kan du også bedre tilpasse det, som du siger i stedet for at lægge ud med: ”Jeg slår op” – især hvis du ikke er helt sikker på, at det er det, som du vil.
Hvis det er for svært for dig at sige det direkte til ham, så ring til ham i stedet – på måde kan I stadig snakke om det uden alt for mange misforståelser, som der ofte kan opstå over besked.
Send et brev. Du kan også sende et brev til ham – ting kan ofte lyde hårdt på besked, hvis man ikke bruger smiley’er for at ”bløde beskeden op”. Men skal det endelig være, kan et brev virke mere personligt og mindre ”hårdt”.
Jeg håber, at det har givet dig lidt idéer til, hvordan du kan få det sagt. Prøv evt. også at spørge dine veninder. Måske har de nogle tips. Hvis I har nogle fælles venner, kan du også spørge dem, hvordan de tænker, at han vil foretrække at få det at vide. Det er dog vigtigt, at du kan stole på dem, så han ikke hører det fra andre først. Ud over vennerne har dine forældre helt sikkert også erfaringer med, hvordan man får sagt svære ting. Mange forældre vil hellere end gerne dele ud af deres erfaringer. Derfor synes jeg ikke, at du skal holde dig tilbage med at spørge dem om et par råd. De vil måske endda blive glade for at blive inddraget i nogle af de sværere beslutninger i dit liv.
Jeg er sikker på, at du nok skal finde en god måde at få det sagt på. Du virker som en betænksom pige, og det tror jeg også, at han vil kunne mærke, selvom han måske ikke er enig i din beslutning lige nu. Det er dog vigtigt, at du holder fast i din mavefornemmelse, for kun du kan mærke, hvad der føles rigtigt for dig.
Er du stadig i tvivl om, hvordan du skal få det sagt, er du altid velkommen til at ringe BørneTelefonen på 116 111, eller skrive på vores chat eller SMS.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen