Brev
Han hjemsøger mine tanker
Hej Børnetelefon.
For omkring et år siden fandt jeg den sødeste dreng i verden og vi blev hurtigt kærester. Han var den perfekte for mig og jeg elskede ham virkelig.
I august sidste år fabdt jeg så ud af at han var mig utro. Jeg blev utroligt ked af det og vred. Jeg snakkede med nogle venner om det, og de sagde at jeg skulle slå op med ham fordi han havde såret mig så dybt. Det gjorde jeg så, og det var et helvede.
I en uge kunne jeg ikke sove og næsten ikke spise. Jeg tabte et kilo om dagen og min krop rystede ukontrolleret. Jeg kunne ikke være alene uden at bryde sammen og hyperventilere i et gråd-anfald. Kort efter begyndte jeg på efterskole og prøvede at glemme ham og det gik sådan cirka okay.
Nu, et halvt år efrer vi slog op, dukker der følelser frem igen. Jeg begynder at huske ham og savne ham. Jeg græder mig i søvn hver nat efter at have spekuleret på ham den halve nat. Og jeg kan mærke at jeg er vred. Vred dybt dybt inde. Det holder mig vågen og jeg har lyst til at møde op ved hans hus og råbe af ham igen.
Jeg føler at der er så meget, jeg glemte at sige. Uanset hvad jeg gør kan jeg ikke få disse følelser væk.
Hvordan kan jeg få dem væk? Hvordan får jeg ham til at lade være med at hjemsøge mine tanker? Hvordan får jeg min vrede væk? Hvordan kan jeg glemme ham?
Hilsen en vred, magtesløs, fortvivlet og forladt pige
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 16 år.
Mange tak for dit brev. Lige så skøn kærlighed kan føles, lige så ondt kan den også gøre, og det lyder som om, at han virkelig har såret dig ved at være dig utro. Jeg kan godt forstå, at du blev ked af det og ja vred.
Du skriver, at du slog op med ham, da dine venner fortalte dig, at du skulle gøre det. Jeg er helt sikker på, at dine venner sagde det fordi, de bare rigtig gerne ville hjælpe. Det er nok også fordi, de syntes, at du fortjener en kæreste, som gør dig glad. Jeg synes, det er flot, du har vist ham, du ikke vil finde dig i, at han er dig utro. Men jeg kommer også til at tænke på, om du mon selv var klar til at slå op med ham? Måske er det noget du kan tænke over. Altså om du stadig tænker på ham fordi, du er vred? Eller om du faktisk gerne ville have beholdt ham som kæreste, selvom han havde gjort dig ked af det? Jeg tænker, at det er vigtigt, at du lytter til, hvad du gerne selv vil, og ikke alene hvad andre synes, du skal gøre.
Lige meget hvad lyder det i hvert fald som om, at der er en masse, som du er brændt inde med. Måske kan det hjælpe dig at skrive det ned. Det kan nogle gange give følelsen af, at man får ryddet op i sine tanker og følelser. Så kan du jo eventuelt vælge, om du vil sende det til ham eller mødes med ham og vise ham det. Du kan også spørge ham, om han har lyst til at mødes fordi, der er nogle ting, som du gerne vil sige til ham.
Måske kan du også snakke med nogle af dine venner, dine forældre eller andre, som du stoler på. Så kan du få sat ord på dine tanker og følelser overfor dem. Måske kan de sige nogle ting, som kan hjælpe dig. På de tidspunkter hvor du føler meget vrede, kan du lave noget fysisk aktivt som for eksempel at løbe, danse, cykle eller noget lignende. Det hjælper for nogen.
Kærestesorg er smertefuldt og noget de fleste af os prøver i livet. Det kan føles som om man ikke kan komme videre. Men vær tålmodig, det tager tid og giv dig selv plads til også at hygge dig med dine venner og gør noget som gør dig glad. Pludselig en dag, vil du igen være parat til at åbne dit hjerte for en sød fyr.
Jeg håber, at du kan bruge nogle af mine råd, og har mod på at følge dem, så du få afløb for alle de svære følelser.
De varmeste hilsner fra BørneTelefonen