Brev
Han får måske en depression
Hej BT
Jeg er en pige på 16 år, og er lige startet på efterskole. Det er super dejligt! Mit problem er, at inden jeg tog på efterskole, havde jeg noget med en fyr. Han kæmper med nogle personlige problemer, så han har det svært.
Jeg har været, den eneste han har kunne snakke med. Vi har opført os som kærester, men har ikke haft noget officielt. Men jeg er blevet forelsket i en anden, jeg er bange for, at hvis jeg siger til min “kæreste”, at jeg ikke synes, vi skal have noget sammen, er jeg bange for han vil få det endnu sværer.
Jeg vil stadig være der for ham, og det er svært for os begge i forvejen, når jeg er på efterskole. Så jeg ved ikke, hvordan jeg skal sige det ham.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Det er skønt at læse at du har en god tid på din efterskole, og at du har så stor omsorg for din ven, at du gerne vil gøre, hvad du kan for at hjælpe ham.
Du skriver, at din ven har personlige problemer og har det svært, og derfor er du bange for, at han vil få det endnu sværere, når du fortæller ham at du er blevet forelsket i en anden. Jeg kan godt forstå, at du kan blive usikker på, hvordan han vil reagere, når han får af vide, at du er blevet forelsket i en anden fyr, men jeg tænker, at den bedste måde at være en god ven for ham, er at være helt ærlig med ham.
Kunne det tænkes, at han har lagt mere i jeres forhold, end du har? Du skriver, at du har været den eneste han har kunnet snakke med, og at I har opført jer som kærester, men ikke officielt har været kærester. Kunne det tænkes, at din ven er forvirret omkring sine følelser overfor dig?
Netop for at der ingen følelsesmæssig forvirring skal være i jeres forhold, tænker jeg, at det er vigtigt at gøre klart overfor din ven, at jeres venskab er helt specielt for dig, men at I ikke kan være kærester.
At være gode venner betyder, at ærlighed og omsorg er vigtigst i forholdet, og hvis den ene har problemer, hjælper man så godt man kan. At prøve at skåne sin ven, og derfor kun fortælle en halv sandhed, vil i længden ikke være den bedste hjælp til sin ven. Sandsynligvis vil han alligevel opfange, at du ikke er helt ærlig med ham, og det kan gå ud over hans tillid til dig, og dermed vil han måske føle, at han ikke alene mister en kæreste, men også sin bedste ven.
Jeg ved, at det kan være uhyre svært at skulle sig det til ham, men jeg tænker, at det nok er det bedste for både ham og dig, og det vil også give dig mere ro og god samvittighed i forhold til din ven, så du bedre kan være der for ham.
De varmeste tanker herfra
BørneTelefonen