Han får måske en depression

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Det er skønt at læse at du har en god tid på din efterskole, og at du har så stor omsorg for din ven, at du gerne vil gøre, hvad du kan for at hjælpe ham.

Du skriver, at din ven har personlige problemer og har det svært, og derfor er du bange for, at han vil få det endnu sværere, når du fortæller ham at du er blevet forelsket i en anden. Jeg kan godt forstå, at du kan blive usikker på, hvordan han vil reagere, når han får af vide, at du er blevet forelsket i en anden fyr, men jeg tænker, at den bedste måde at være en god ven for ham, er at være helt ærlig med ham.

Kunne det tænkes, at han har lagt mere i jeres forhold, end du har? Du skriver, at du har været den eneste han har kunnet snakke med, og at I har opført jer som kærester, men ikke officielt har været kærester. Kunne det tænkes, at din ven er forvirret omkring sine følelser overfor dig?

Netop for at der ingen følelsesmæssig forvirring skal være i jeres forhold, tænker jeg, at det er vigtigt at gøre klart overfor din ven, at jeres venskab er helt specielt for dig, men at I ikke kan være kærester.

At være gode venner betyder, at ærlighed og omsorg er vigtigst i forholdet, og hvis den ene har problemer, hjælper man så godt man kan. At prøve at skåne sin ven, og derfor kun fortælle en halv sandhed, vil i længden ikke være den bedste hjælp til sin ven. Sandsynligvis vil han alligevel opfange, at du ikke er helt ærlig med ham, og det kan gå ud over hans tillid til dig, og dermed vil han måske føle, at han ikke alene mister en kæreste, men også sin bedste ven.

Jeg ved, at det kan være uhyre svært at skulle sig det til ham, men jeg tænker, at det nok er det bedste for både ham og dig, og det vil også give dig mere ro og god samvittighed i forhold til din ven, så du bedre kan være der for ham.

De varmeste tanker herfra

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.