Brev
Han er for omklamrende
Hej!
Jeg har en super dejlig kæreste, som jeg snart har været sammen med i 2 år, og som jeg meget gerne vil beholde i lang tid endnu. Han er nok den perso,n der kender mig og forstår mig beds,t og jeg ved at jeg er rigtig heldig at have mødt en fyr som ham. Desværre er der en enkelt ting, der påvirker mig ret meget: selvom jeg elsker ham højt, vil være sammen med ham længe endnu og føler mig mest tryg hos ham, føler jeg hurtigt at han bliver for meget for mig, altså lidt for omklamrende.
Han fortæller mig hele tiden, hvor højt han elsker mig, at jeg er smuk, og kysser og krammer mig hele tiden og selvom jeg er glad for alt dett,e kan det også bare blive for meget. Vi er sammen flere gange om ugen og nogle gange kan jeg bare ikke vente med at komme hjem, så jeg kan være lidt for mig selv. Jeg har det rigtig skidt over det, for han er virkelig både min bedsteven og den dejligste kæreste jeg nogensinde har haft.
Jeg har jo kendt ham længe og han har altid været sådan, men det er først begyndt at påvirke mig på denne her måde for nogle måneder siden. Har tænkt at det bare ville gå over og de her følelser har også været kommet i perioder, men nu er det snart sket så ofte, at jeg er bange for at det vil gå ud over vores forhold, og vi til sidst vil blive så trætte af hinanden, at vi ikke kan blive sammen. Det er det sidste jeg vil have sker!
Jeg tror bare, jeg har fundet ud af, at jeg har brug for mere frihed og knap så mange søde kommentarer, som han har. Har prøvet en lille smule at sige det, men han er meget følsom og bliver hurtigt ked af det, så det er ikke blevet til så meget. Det går mig bare så meget på, for vi har altid haft det så godt sammen, og jeg vil bare nyde vores forhold i stedet for, at have den der omklamrende følelse.
Det er en blanding er skyldfølelse og være bange for at miste. Ved bare ikke rigtig hvad jeg skal gøre. Det skal lige siges, at jeg er 17 og han snart bliver 23 (dog har det aldrig været et problem, da jeg er lidt moden af min alder og han er lidt umoden af sin alder, så dette er kun en fact!)
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17
Tak for dit brev. Det lyder som om, at du har en dejlig kæreste, som du er rigtig glad for.
Jeg tænker ikke, at det er unaturligt, at du har behov for mere alenetid og mindre "omklamrendehed". Det enkelte menneske har forskellige ønsker og behov i et forhold. Nogen har mere brug for frihed og alenetid end andre, og i et parforhold, tænker jeg, at det handler det om at finde en rytme, som begge kan være tilfredse med.
Det at du har brug for alenetid, behøver jo ikke nødvendigvis have noget med din kæreste at gøre. Alenetid kan for nogle mennesker betyde mere overskud og mere intimitet i forhold til parforholdet. Man "lader" så at sige batteriet op... Måske du har det på samme måde..?
Så hvordan kan du få en god snak med din kæreste om det uden at såre ham..? Kunne en idé være, at I hver især får kommunikeret, hvilke ønsker og behov I har? En start kunne måske være at fortælle ham, at han betyder rigtigt meget for dig - og dét at du har behov for mere "luft" ikke betyder, at du vil af med ham - tværtimod - vil du gerne kunne have alenetid til at tænke over, hvor dejlig en kæreste du har, sådan så du kan glæde dig ekstra meget til at se ham, når I så skal ses..?
Herunder vil du måske have mulighed for at fortælle, at det for dig vil være rart, hvis han holdt lidt igen med for mange søde bemærkninger... Og måske vil du kunne imødekomme hans behov, ved at du så "skruer" op for de søde bemærkninger til ham..? På denne måde bliver begges behov måske imødekommet..?
Du er god til at formulere dine tanker og følelser på skrift, så en god måde at tage "hul" på dette følsomme emne kan måske være via et brev..? Og derefter en snak face2face..?
Jeg håber, det gav dig lidt mod på at tage snakken med din kæreste..?
Skulle du sidde tilbage med ønsket om flere handlemuligheder, så vil jeg råde dig til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge på UngeChatten. Du har mulighed for at drøfte situationen anonymt og gratis med en rådgiver, der samtidig kan spørge lidt mere ind til de ting, du allerede har prøvet.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.