Ham og jeg

Hejsa. Jeg er en pige, der går i niende klasse.

I min klasse går der denne her fyr. Jeg har kendt ham i mange år. Lige siden vi mødtes for første gang, har der været en speciel gnist imellem os.

Jeg har altid syntes godt om ham, og det seneste år, er mine følelser begyndt at spirer, og det ved jeg at hans også har. Jeg har snakket med flere af mine gode venner som har sagt til mig gentagende gange at han er totalt vild med mig, og vi giver også hinanden en masse opmærksomhed, vi får hinanden til at le, og med ham kan jeg være mig selv. Han kender mine små hemmeligheder, og jeg ville gerne fortælle ham endnu flere.

Her på det sidste er han begyndt at få et forhold til en pige fra parallelklassen imens vi har det her kørende, og det gør mig så ked af det. Jeg er også rigtig gode veninder med pigen og jeg ved at hun er forelsket i ham. D

e har det fint sammen, men de eneste gange de snakker sammen er over telefonen, de har snakket i meget få frikvarterer, men til fester stikker det helt af. Jeg var til en fest i weekenden, og jeg overvejede ikke at tage afsted fordi at jeg vidst, at de nok ville lave noget sammen. <jeg tog dog afsted, og jeg havde ret.

De begyndte at stå at tantekysse, og jeg lod selvfølgelig somom at jeg var glad over det, de stod klistret op af hinanden hele aftenen, han var for sygt fuld og stod og snavede samt ravede på hende lige for øjnene af mig, han gav mig ikke en skid opmærksomhed hele aftenen, så jeg tænkte at hvis jeg nu kyssede med en at det ville blive bedre, så jeg drak mig skide fuld (For første gang nogensinde, og jeg måtte kun drikke 4 genstande) og så fandt jeg en ok pæn fyr, og vi endte med at snave, jeg ville jo gøre Mathias jaloux.

Næste dag efter festen skulle vi øve på et projekt til skolen sammen med nogle andre, og ja vi er selvfølgelig sammen. Her ignorerede jeg ham fuldstændig, og han kunne straks mærke på mig at der var noget galt. Jeg begyndte at flirte med en af mine andre bedstevenner alexander, og han begyndte at drille mig med at jeg havde snavet med ham her drengen til festen, det værste var bare at mathias ikke virkede ærgerlig, han var bare nysgerrig på at finde ud af hvem det var jeg havde kysset med, jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor jeg skal være så uheldig med det her kærligheds pis,

Det var endda mit første kys, og så ender jeg med at gøre det med en jeg virkelig ikke kan lide for at gøre den fyr jeg rent faktisk kan lide jaloux. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, og det gør mig så ked af det. Jeg ved ikke engang om jeg skal tage med til de kommende fester som for eksempel nytårsfesten, for jeg ved at de bare kommer til at “make out” lige foran næsen af mig. Jeg kan heller ikke blive ved med at skjule det jeg føler for ham, jeg har joket så meget med at ham og jeg skulle være et par gennem årene, at jeg faktisk tror at han tror at det er usansynligt at jeg føler hvad jeg føler.

Jeg ved at han kan lide Hende den anden pige, og hun kan lide ham, og jeg ved ikke om det han føler for mig er det der mærkes som ægte kærlighed eller om det bare er venskab. Han er den bedste person jeg kender, han er den der muntre mig op hvis jeg får en dårlig karakter, og han er den der altid sætter et smil på mine læber, jeg vil så nødigt miste ham, men jeg ved også at jeg ikke længere kan holde ud at have ham nær mig, fordi at jeg ved at det gør mig så ked af det at han ikke er min.

Undskyld for grammatik og korrektur, det ligner overhovedet ikke mig, så for at forsvare mig hurtigt har jeg et snit på 11,8. Jeg er faktisk heller virkelig ikke i humør til at rette teksten, så jeg håber på at den har en smule sammenhæng, og at du kan hjælpe mig.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Jeg forstår godt, at du har brug for at komme ud med alle de følelser. Dit brev er meget velskrevet og jeg mærker tydeligt, at du er meget forelsket i ham og derfor har svært ved, at han ikke er din.

Derfor er det også godt, at du har skrevet til os. Jeg vil meget gerne give dig nogle råd til, hvordan du får talt med ham. For det synes jeg, at du skal.

Det lyder som om, at han er en rigtig dejlig fyr. Du skriver, at han er han er den bedste person du kender, og at han altid kan få et smil på dine læber. Jeg forstår godt, at du gerne vil have endnu mere af ham i dit liv.

Tidligere har du måske ikke tænkt, at han kunne blive snuppet af en anden. Du har måske tænkt, at jeres måde at være sammen på ville føre til mere… På et tidspunkt. Derfor har du heller ikke været tydelig omkring dine følelser, men har joket med det.

Mange synes det er nemmere at lave sjov, så det skal du bestemt heller ikke slå dig selv i hovedet over.

Desværre er han begyndt at have noget med en anden pige, og det har sat endnu mere gang i din forelskelse. Det lyder som om, at det har givet frygten for at miste ham. Du frygter, at du har mistet chancen for at I kunne blive kærester.

Du frygter nu, at han slet ikke ved, at du er vild med ham. Uden at vide det, så kan det jo faktisk også være tilfældet. Måske han har været meget vild med dig og har forsøgt at fortælle det gennem hans opførsel og opmærksomhed på dig.  Men du ikke har givet noget tilbage, og det, kan han have tolket det som en afvisning.

Når man er forelsket kan det være rigtig svært, at turde være tydelig omkring det. Man kan være enormt bange for at få en afvisning. Eller måske man er bange for, at det vil ødelægge venskabet.

Derfor forstår jeg også godt, hvis du synes det er svært at være tydelig overfor ham,

Måske du ikke selv har tænkt det, men når du prøver at gøre ham jalous ved at være sammen med andre, så fortsætter du faktisk med at skjule dine følelser for ham.

Jeg tænker at du gør det fordi, at du har brug for at være helt sikker på ham, før du erklærer din kærlighed. Men har du nogensinde tænkt over, hvad han har brug for fra dig? Måske han også har brug for, at du giver ham stærke signaler, så han ved at det er gengældt. Giver det mening?

Når man ikke tør vise sine følelser, kan forholdet nemlig have svært ved at udvikle sig. Det betyder ikke, at følelserne ikke er der mere. Hvis han har været rigtig vild med dig, kan følelserne have svært ved at gå væk. Ligesom du oplever at have svært ved at glemme ham.

Derfor tænker jeg også, at du skal til at i gang med at turde noget mere. For kærlighed har brug for mod for at blomstre!

Jeg tænker på om du kunne lave en aftale med ham efter skole? Måske bare jer to. Det kunne være, at I kunne gå ud og købe julegaver sammen, eller måske der er noget sjovt i jeres by, som du kunne invitere ham med til. Det kunne fx være et julemarked, en skøjtebane eller noget helt tredje.

Du behøver ikke fortælle ham, at det er en date. Men du må gerne gøre det tydeligt, at du gerne vil lave noget med ham. Du kunne fx sige til ham, at du sådan har lyst til at give en kop kakao som tak for, at han altid er der for dig. Du kan også fortælle ham, at der er noget du har brug for at tale med ham om.

Lige meget hvad du vælger, så vil hans reaktion på din invitation kunne fortælle dig lidt om, hvordan han har det med dig. Hvis han er forelsket i dig, tænker jeg nemlig, at han vil blive glad for at skulle være sammen med dig alene.

Andre børn og unge fortæller også, at de nogle gange tør lidt mere over skrift. Måske du har mod på at skrive ham et brev, hvor du fortæller, hvordan du har det? Du kan også bare skrive ham en besked, hvis det føles rarere.

Det vigtigste er, at du ikke bliver ved med at skjule det for ham. Det er alt for hårdt for dig og tvinger dig ud i situationer, som du slet ikke har lyst til fx dit første kys til festen.

Jeg forstår godt, at du ikke har lyst til at se ham være sammen med andre. Men han det er vigtigt, at han ikke begrænser dig i forhold til fester og sjove arrangementer. Hvis man er ulykkelig forelsket, kan man nemlig blive endnu mere ulykkelig af at sidde derhjemme og glo. Måske en løsning kan være, at du fortæller dine veninder, at det påvirker dig rigtig meget, så de hive dig væk, hvis der sker noget mellem dem til festen?

Jeg håber, at mit svar har givet dig mod på at tale med ham. Hvem ved, måske er det dig, der ender med at få et nytårskys. Det håber jeg!

Rigtig mange gange held og lykke!

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.