Brev
Ham drengen fra 3.g jeg ikke kan få…
Hej.
Jeg ved ikke engang om det giver mening at skrive det her, men jeg tænker på det meget og det præger mig en del, så håber jeg kan få svar.
Jeg er en pige på 18 år, som går i 2.g på et gymnasie. Jeg er rigtig genert og har ekstremt dårlig selvtillid. Jeg har udviklet mig meget på den seneste tid omkring det, men jeg er stadig utrolig dømmende overfor mig selv. Specielt overfor min krop. Jeg synes ikke jeg er smuk og jeg synes jeg selv opfører mig træls og irriterende.
Disse problemer fører til, at jeg ikke føler jeg er noget værd for den fyr jeg har udset mig. Han går i 3.g og er min type, i den grad. Jeg kender ham ikke som sådan personligt, men jeg ved hvem han er (navn, venner på facebook). Han går i min storesøsters klasse. Han virker sjov og jeg ser ham stort set kun med et smil.
Jeg har længe følt mig tiltrukket af hans udstråling, men jeg har virkelig ikke turde indse det. Nu er jeg startet til kor, i forbindelse med skolens musical, hvor hele korholdet hver mandag mødes for at øve. Jeg står i den modsatte ende og har frit udsyn til at kigge på ham i smug. Jeg udnytter det en del.
Af og til føler jeg (usikkert) at han ser tilbage på mig. Men jeg får en underlig følelse i kroppen og ser hurtigt væk fra ham igen. Altså det går op for mig, at han må tænke jeg er underlig for at kigge. Netop fordi han er meget flot og veltrænet.. og jeg er intet i forhold til ham.
Jeg er meget genert, som sagt. Jeg vil så gerne lære ham at kende, men jeg tør simpelthen ikke snakke med ham. Jeg ved han er en person som er meget fremme i skoene og har ingen problemer med at snakke med alle mulige! F.eks. ser jeg ham altid snakke med 1.g’ere, 2.g’ere og 3.g’ere til fester, hvor han virker som om han kender alle, snakker med alle.. kan FÅ alle.
Jeg er bare en lille person, som sikkert ikke betyder noget i hans verden. Nu vil jeg høre… om I, ved børnechatten, har et råd som jeg kan følge. En meget langsom fremgangsmåde at vinde ham på. Jeg er næsten desperat og jeg kan ikke stoppe med at tænke på ham.
Til en ølcafé håbede jeg at jeg kunne komme i kontakt med ham. Bryde min grænse. Men det eneste jeg turde var at med vilje stille mig ind bag ham, som om jeg skulle forbi den dør han stod ved. Han snakkede selvfølgelig med nogle andre piger, som virkede til at flirte..:-/ Men i hvert fald, så trådte han tilbage over min fod.. som jeg vidste ville ske.
På den måde havde jeg tænkt mig at gribe hans opmærksomhed. Men jeg stak halen mellem benene og sagde av og smuttede udenom. Men hey, han sagde undskyld og lagde hånden på min ryg.. lige inden jeg kryb væk væk væk… Uha, pinlige og akavede mig.
Jeg er så vild med ham.. ville ønske man kunne springe alt over og nå til der hvor han vidste hvem jeg var. Kunne se, at jeg måske var en lidt større person end jeg ser ud. Også fordi jeg gør aldrig opmærksom på mig selv. Altså.. jeg går i tilfældigt tøj og sætter aldrig rigtig hår..
Jeg ser almindelig ud og meget kedelig. Jeg har ikke råd til nyt tøj, af økonomiske sager (anden sag) og går derfor meget i det tøj jeg nu har… Så ja…
Håber I kan hjælpe mig med noget?
Mvh Mig.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 18 år
Jeg tror, der er mange, der kan nikke genkendende til det, du står i lige nu. Det, at være forelsket i en, man ikke kender så godt og så skulle finde ud af, hvordan man får skabt kontakten er svært nok i sig selv. Og det bliver bestemt ikke nemmere, hvis man ikke føler så højt selvværd.
Jeg tror, at det vigtigste for dig lige nu derfor er, at arbejde med at få skabt et mere positivt billede af dig selv og en tro på, at du også har noget at tilbyde. For det har du helt sikkert – og det er skønt, at læse, at du inderst inde også tænker sådan, når du skriver, at bare han ”Kunne se, at jeg var en lidt større person”.
Når man selv bliver mere bevidst om sine positive sider, styrker det selvværdet. Det kan være med til, at andre lægger mere mærke til en, fordi man får en anden udstråling. Og det kan også have den effekt, at man lettere tør tale med andre mennesker, fordi man hviler mere i sig selv og derfor ikke er så bange for at blive afvist. Giver det mening for dig?
Der er flere måder at arbejde med sit selvværd på. Du kan fx skrive 3-5 ting ned, som du selv, eller andre, synes du har af kvaliteter. Måske er du en god veninde, god til at skrive stil, god til at synge eller noget helt andet. Hvis det er svært at komme i gang, kan du evt. spørge din familie eller venner, hvad de sætter pris på ved dig.
Når du går i seng om aftenen, kan du også skrive 3 ting ned, som er gået godt den dag. Jeg synes jo fx, at det var mega sejt, at du prøvede at bryde dine grænser til ølcafeen og forsøgte at komme i kontakt med ham fra 3.g. Det kan godt være, det ikke gik helt, som du ønskede. Men han lagde jo rent faktisk mærke til dig og reagerede positivt.
Sådan noget med at bryde grænser tager tid, og man skal øve sig. Du må ikke skælde dig selv ud, hvis det ikke lige lykkedes første gang eller hver gang. Du skal i stedet rose dig selv for, at du rent faktisk handler og øver dig på det, der er svært. Det er så flot og modigt!
Tænk på, at du bare skal tage små skridt. Hellere mange små skridt end få store. Her i starten kunne du jo øve dig på bare at smile til ham og måske sige hej. Når du så får mod på mere, kan du prøve at sige noget mere til ham.
Jeg tænker også på, om din storesøster snakker meget med ham, nu de går i klasse sammen? Kan hun måske hjælpe med at få skabt lidt kontakt?
Til sidst tænker jeg på, om der mon er nogen, der ved, hvordan du går og har det med dit selvværd? Du skriver, at du har udviklet dig meget på det seneste, og måske har du derfor fået hjælp til at arbejde med dit selv?
Hvis ikke vil jeg opfordre dig til at tale med dine lærere eller dine forældre om dine tanker. For jeg synes, du er meget hård over for dig selv. Du kan også tale med studievejlederen på dit gymnasie – eller en god veninde.
Jeg vil ønske dig held og lykke – både med drengen fra 3.g og dit selvværd.
De kærligste hilsner fra Børnetelefonen