Brev
Gravid??:(((
Min kæreste og jeg sov sammen i går, og da vi ikke føler os klar til at have sex, lå vi bare ret lang tid og gnubbede os op ad hinanden.
Han rørte ved sig selv, og lige efter gav han mig finger.
Men kan man godt blive gravid af præ-sperm?
Jeg er utrolig bange for at jeg måske er gravid og jeg håber at i kan svare på mit spørgsmål.
Hilsen de ulideligt bange.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Det er rigtigt, at præsperm godt kan indeholde sædceller, og at man derfor godt kan blive gravid af præsperm.
Det kan derfor ikke udelukkes 100%, at du skulle være blevet gravid, og jeg vil derfor opfordre dig til at tage en graviditetstest.
Denne kan man tage en dag efter, man normalt skulle have fået menstruation.
Dog vil jeg også sige, at det er meget usandsynligt, at du skulle være blevet gravid.
For det første er risikoen for at blive gravid af præsperm ikke ret stor. Og her taler jeg om, hvis I har haft samleje og der har været præsperm.
Så risikoen hos jer, hvor eventuelle sædceller i præspermen har skullet finde vej fra hans fingre og videre op i dig, er altså utrolig lille.
Det lyder til, at I har talt om samleje, og at I begge ikke er klar endnu.
Hvor er det bare fint, at I kan tale om sådan nogle ting, og at I allerede har talt om det.
Selvom I ikke er klar endnu, så er I begyndt at eksperimentere. Det er derfor en rigtig god idé at få snakket om prævention, inden I kommer dertil, at I har får lyst til egentligt samleje.
Som pige kan man fx enten tage sin mor med, en veninde eller selv gå op til sin læge og få råd og vejledning om prævention. Du kan også tage din kæreste med, hvis det kunne være rart for dig?
Hvis du har flere spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen på 116 111 eller på chatten.
Du kan også læse mere om prævention og den første gang på Sexlinien hjemmeside her: Sexlinien.dk
Jeg håber mit svar har hjulpet dig, og måske givet dig lidt mere ro.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen