gravid

kære brevkasse

jeg er kærester med den her fyr som jeg har lært at kende gennem min mors kæreste, men her for et par uger siden, var vi i seng sammen, og kondomet sprang, og vi tænkte ik mere over det, men nu er jeg altså blevet gravid, og ved ik hvad jeg skal gøre,

men der er os det problem med at vores forældre ik syndes at vi skal være sammen, da vi er søskende, altså ik rigtige søskende, men jeg elsker ham virkelig, og vil kun være sammen med ham, men jeg tør heller ik fortælle min mor om barnet da jeg ved at hun bliver sur.

hilsen en bekymret pige 🙁

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Jeg vil først sige til dig, at det er godt, at I bruger prævention og godt, at du har været opmærksom på, at du er blevet gravid - hvor er det bare ægerligt at kondomet gik i stykker. Der er ikke noget forkert i, at du er kæreste med din papbror - så vidt jeg forstår har I ingen fælles biologiske forældre. Jeg har talt med andre papsøskende som også er blevet kærester, og som synes det er lidt svært fordi forældrene ikke helt synes om det. Mon det også er derfor, jeres forældre synes det er mærkeligt og mere ser jer som søskende?

Det vil være godt, at du får snakket med din kæreste, så I sammen kan få snakket med jeres forældre - og hurtigst muligt komme til lægen. Jeg kan sagtens forstå, at det kan være svært lige at få det sagt, og uanset, hvem du er kæreste med, så vil din mor nok bliver overrasket og lidt chokeret over, at du har været uheldig at blive gravid - det tager nok et øjeblik for hende at forstå - tror du ikke?

Men måske kan du bruge mine forslag til, at din mor får det at vide

1. Du kan bede din kæreste hjælpe dig med at sige det.

2. Du kan skrive en sms eller et brev til din mor. Du kan skrive, at du godt ved, at hun nok bliver sur, men at du er blevet gravid ved et uheld og du har meget brug for hendes støtte som mor, til at klare dette og finde ud af, hvad der er bedst at gøre.

3. Du kan vise din mor det dit brev og mit svar fra Børnetelefonen. Du kan sige: "Mor jeg har noget vigtigt du skal læse... og det er fordi det handler om mig, vil du ikke nok hjælpe mig i stedet for at blive sur".

4. Hvis det er for svært at fortælle/skrive det til din mor, så find en anden voksen som kan hjælpe dig med at snakke med din mor - hvad med din far, en veninde eller en anden du har det ok med?

5. Du kan også selv ringe og snakke med lægen og fortælle, hvad du har fortalt til mig og dine bekymringer om, at din mor bliver sur. Din læge kan også være den, der fortæller din mor, at du er gravid og sikre, at din mor støtter dig i de beslutninger der skal tages. Nummeret til din læge står på dit gule sundhedskort.

Det er vigtgt, at du gør noget så hurtigt som muligt. At du sørger for at komme til lægen hurtigst muligt. Jeg synes, du skal tage enten din mor, din kæreste eller en ven med derhen. Jeg ved ikke, om du har gjort dig tanker om hvorvidt du ønsker en abort eller ej, men under alle omstændigheder bør din mor, kæreste og læge inddrages - og selvom din mor nok bliver sur og bekymret, så tror jeg også hun vil hjælpe dig.

Jeg er sikker på, at du nok skal klare det, du har vist mod og ansvarlighed og det kan du bruge til at få den hjælp og støtte du har brug for nu. Hvis du har brug for at vende mere omkring graviditeten eller snakke om, hvordan det gik med at fortælle det til din mor og lægen, så er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen 116111

Mange kærlige hilsner fra Børnetelefonen.

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.