Brev
grænser
hej brevkasse
jeg er en pige på fjorten år og jeg har en rigtig sød kæreste
men det er tit hvor han rør ved mine bryster en min numse og det er bare over mine grænser.
men samtidig har jeg ikke lyst til at sige i mod fordi han kan godt blive meget sur og så er jeg bange for at han slår op med mig.
kan nogen hjælpe mig?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Når man når den alder, hvor man begynder på alt det med kærester og sådan, sker der en masse nye og spændende ting. Man bliver pludselig mere intim med et andet menneske, end man nogensinde har været før.
Det kan være grænseoverskridende, og det kræver, at man har tillid til hinanden.
Det er så vigtigt, at man ikke går med til noget, man ikke føler sig klar til. Man må være tålmodig, og vente på, at begge parter er helt klar til det.
Det er så godt, at du kan mærke, hvornår du synes, at dine grænser bliver overskredet.
I et forhold, skal man helst kunne lytte og være ærlige over for hinanden. Derfor er det rigtig vigtigt, at du får sagt det til ham.
Fortæl ham hvordan du får det, når han rører ved dine bryster og din numse. At du synes, det overskrider dine grænser.
Du kan jo sige til ham, at du har brug for, at tingene går lidt langsommere. Måske du kan fortælle ham, hvor han kan røre dig i stedet. Det kunne f.eks. være, at han kan nusse dig på ryggen og ae dig på maven. Eller noget andet, som du ikke føler er ligeså grænseoverskridende.
Når I så har gjort det i noget tid, føler du dig måske mere tryg og sikker. Så kan I måske tale om det igen. Der kan det være, at du føler dig klar til, at han rører mere ved dig. Ofte kan det føles mere trygt, når man langsomt, har fået opbygget tillid til hinanden. Og når man ved, at det er okay at sige fra.
Du skriver, at du er bange for, at han bliver sur. Det får mig til at tænke, om du mon har prøvet at sige fra før? Eller om det har været i en anden sammenhæng?
Når man er kærester, er det så vigtigt, at man accepterer og respekterer hinandens grænser. Han kan ikke tillade sig at blive sur over, hvornår dine grænser bliver overskredet.
Husk :
Uanset hvad, er det altid ok at sige fra. Man skal ikke gøre noget, man ikke har lyst. Lige meget hvad andre siger og gør, er det dig, der skal mærke efter. Det er din krop, og dig der kan mærke, hvornår dine grænser bliver overskredet.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen