Brev
“Giv det kys”
Kære Børnetelfonen,
jeg er en pige på 14 år og jeg har i MANGE måneder været smask hamrende forelsket i en dreng fra min klasse. Han er en af mine allerbedste venner, og det viste sig for et par uger siden, da vi skrev sammen en aften, at han også godt kunne lidt mig MEGET.
Vi var hjemsendt fra skole, men jeg har nu set ham 3 dage i skolen, og alting er godt.
Vi “rører” hele tiden ved hinanden, altså sådan piller ved hinandens hår, roder i det, sidder med hinandens hænder, slår eller skubber til hinanden for sjov.
Altså vi kan virkelig godt lide hinanden! Men hvordan tager vi skridtet videre?
Alt jeg går og drømmer om nu er, at han kysser mig.
(Det skal siges, at han havde en periode for sådan 1,5 år siden, hvor han var kærester med en, og de ligesom kyssede og ja.. det var vidst ret vildt, men ikke SÅ VILDT, som du måske tænker)
Pointen er, at han har “erfaring” og jeg har aldrig kysset nogen udover i s, p eller k, men det gælder ikke.
Jeg har aldrig kysset nogen på grund af impulser. Vi kan lide hinanden, men jeg ved ikke hvordan vi kan komme til at kysse hinanden.
Vi er altid sammen med vores fælles venner i skolen, og dem kan vi ik rigtig “komme af med”, hvis du ved hvad jeg mener altså.
Jeg ved ik hvornår vi kan være selv, bare os to, eller hvornår tidspunktet er. Hvordan kysser man? Hvad hvis han trækker sig, eller jeg gør noget forkert? Kan jeg få ham til at kysse mig? Har I nogle gode svar, tips og tricks eller andet?
Jeg har virkelig brug for jeres hjælp!
Kærlig hilsen,
den pige der prøvede at lave en disney reference i overskriften.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Hvor er det dejligt du er blevet forelsket og har fundet en, som du har lyst til at kysse lidt på!
Det første kys er for mange nervepirrende og forbundet med mange tanker om hvordan man gør det så det også er godt for den anden. Sandheden er at kys er meget forskellige og at det også er forskelligt fra person til person, om man kan lide dem våde og intense eller mere lette og hurtige. Det er noget man sammen finder ud af, når man kysser og her er det vigtigt hele tiden at mærke efter, hvad der føles rart for en selv.
Du skriver, at din ven har erfaringer med at kysse fra et tidligere forhold og at han også har kysset lidt ‘vildt’. Jeg tænker ikke, at du skal gå for meget op i det, da det bare var den måde de kyssede på – det er ikke sikkert han ønsker I skal kysse på samme måde. Lige meget hvad vil det blive anderledes fordi ingen kysser ens og det gør det også så meget mere spændende.
Jeg tænker det du skal fokusere på, når I begynder at kysse er, hvad der er rart for dig! Når du får mærket efter hvad der føles godt, er det vigtigt, at du fortæller ham det så I får en åben snak om ting. Jo mere åben du kan være omkring det, desto nemmere bliver andre ting også, da du vil føle det vil være okay at snakke om ting generelt.
Hvis du har mod på det, synes jeg allerede du skal tage snakken op efter de første par kys. På den måde bliver det lagt på bordet med det samme og forhåbentlig vil I derfra kunne arbejde videre sammen og ikke hver for sig.
Til dit spørgsmål omkring hvordan man kysser, vil jeg anbefale dig at kigge på følgende link, hvor kysseskolen kommer med en masse gode råd: https://bornetelefonen.dk/kysseskolen/
Du spørger derudover hvad man gør, hvis han trækker sig eller hvis du gør noget forkert. Hvis det skulle ske, synes jeg du skal spørge ind til, hvorfor han trækker sig. Det vil højst sandsynligt ikke handle om dig eller noget du gør forkert, da det er svært at kysse forkert – den måde du kysser på er ligeså rigtig som den måde han kysser på, da ingen kys er ens. Det vigtigste her er at være åben og ærlig. Så tag snakken, hvis det sker! Også selvom det først kan virke akavet.
Tit vil et kys udløses af, at man ligger tæt sammen og nusser hinanden eksempelvis til en film eller man sidder sammen og kommer til at kigge hinanden i øjnene i lidt tid. Du kan jo prøve begge ting, hvor du kan ligge lidt op til kysset ved at være tæt på ham og måske læne dig lidt frem mod ham. Det vil signalere, at du ligger op til et kys og forstår han hentydningen og føler det er det rette øjeblik, vil det nok også ende med et kys.
Mit sidste råd til dig er, at du skal være tålmodig. Det skal nok komme og når I først kysser vil du også bedre kunne slippe alle dine tanker og bare nyde kysset. Dog må du huske, at det første kys ofte er akavet og er det ikke det bedste, er det helt normalt. Man skal finde rytmen sammen og ligeså med så meget andet gælder, at øvelse gør mester.
Rigtig god fornøjelse med alle de dejlige kys du forhåbentlig snart får!
De bedste hilsner fra BørneTelefonen