Brev
Galla
Hej Børnetelefonen
Jeg står i den situation, at jeg har to gallapatner…
Så jeg sad og funderede over om jeg kunne få noget af jeres fantastiske rådgivning.
Hvordan siger jeg til den ene, at jeg er gallapatner med en anden?
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng
Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvordan du skal sige det. Det er bare aldrig sjovt at skulle afvise nogen og måske komme til at skuffe dem.
Først vil jeg sige til dig, at jeg synes, at det er rigtig fint, at du nøje overvejer, hvordan du kan få det sagt på en god måde. Det er meget betænksomt af dig. Du spørger, om hvordan du skal få det sagt til den ene, at du er gallapartner med en anden. Jeg kommer til at tænke på, om det egentlig også er en mulighed at tage til galla med to gallapartnere? Hvis du har lyst til det, kan du jo eventuelt undersøge, om det er muligt, og om dine to partnere har lyst til at gøre det på den måde.
Hvis det kun skal være den ene partnere, så synes jeg først og fremmest, at du skal fortælle det så hurtigt som muligt. Så kan hun nemlig nå at finde en ny partner. Måske har du en ven, som mangler en partner, og som kunne have lyst til at tage af sted med den ene af dine partnere? Du kan sige til hende du ikke vælger, at du havde rodet dig ud i at have to partnere til galla, og at du har været nødt til kun at vælge én. Så kan du foreslå hende, at du gerne vil hjælpe hende med at finde en ny partner. Sandsynligvis snakker du med flere fyre end hende, så du har måske en større chance for at finde en fyr uden partner til hende. Du kan også sige til hende, at du har valgt en anden, men at du rigtig gerne vil danse med hende senere og have en sjov aften med jer alle.
Som sagt virker du ret betænksom, så jeg er sikker på, at du nok skal få sagt det på en god måde. Jeg tænker, at vejen frem er at være ydmyg og ærlig og sige det, som det er; at du har valgt at tage med en anden, og at du håber, at hun finder en ny gallapartner. Og så kan du eventuelt følge nogle af mine råd omkring, hvad du kan tilbyde hende, hvis du har mod på det. Jeg håber, at det hele flasker sig på en god måde, og at i alle får en rigtig dejlig gallaaften
Kærlig hilsen BørneTelefonen