Brev
Frindzoned
Hej BørneTelefonen
Jeg er en pige på 13 der er vild med en anden pige. Vi startede med at skrive sammen over Snapchat for nogle uger siden og jeg synes at hun er VIRKELIG sød. Men jeg er bange for at jeg er kommet i den farlige friendzone.. som sagt er jeg rigtig vild med hende så jeg ville ikke kunne overleve bare at være Venner. Hvordan kommer jeg ud af friendzonen? (hvis det er muligt)
Hilsen ulykkelige mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Hvor dejligt at høre, at du har mødt en sød pige!
Du skriver, at I har skrevet sammen over Snapchat i noget tid, men at du nu er bange for, at I bare er venner, selvom du gerne vil være mere end det.
Jeg kommer til at tænke på, hvorfor du mon skriver, at du er “kommet i friendzonen”. Er der mon nogle bestemte ting, der fortæller dig, at du er blevet friendzonet? Er hun mon begyndt at skrive til dig på en ny måde? Eller er det mon din frygt for, at hun har friendzonet dig, der taler?
Jeg ved godt, at nogle taler om friendzone som om, at det er noget, man har svært ved at komme ud af igen, når man først er i den. Men jeg vil sige, at rigtig mange mennesker bliver kærester efter at have været venner – nogle har endda været venner i mange år, når de bliver forelsket i hinanden, og bliver kærester.
Derfor kan man ikke forudsige, om man kan blive kærester med en person eller ej. Det kommer an på om man har følelser for hinanden. Og følelser kan udvikle sig over tid. Men det du kan gøre er, at prøve at fornemme, hvordan hun har det med dig. Det er nemmest, hvis I ses i virkeligheden, fordi du dér kan aflæse hendes kropssprog, for ikke at spørge for direkte.
Kunne du måske finde på, invitere hende ud, for at finde ud af, om I kunne blive mere end venner?
Men hvis I ikke kan ses lige nu, pga. Corona eller noget andet, så prøv at give det lidt tid – bliv ved med at skrive med hende og lær hende endnu bedre at kende. Hvis du fornemmer, at hun også er rigtig glad for dig, kan du måske spørge ind til om hun har en kæreste og den slags. Ikke nødvendigvis for at spørge hende om hun vil være kærester med dig, men for at lære hendes indstilling til det at have en kæreste og hendes seksualitet bedre at kende. På den måde kan du muligvis også finde ud af, om der er nogen hun er vild med.
En ting er sikker, alle mennesker er forskellige og kærligheden følger ikke regler om friendzones og alt muligt andet, men går sine egne veje. Du må være tro over for dig selv, og udtrykke hvad du føler over for hende, men mærk dig frem og vær forsigtig. Du må huske på også at passe på dig selv i alt det her.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og ellers er du meget velkommen til at skrive eller ringe ind til os på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen