Brev
Forvirret pige
Hey.
Jeg er en pige på 15 år som har noget med en fyr som er et par år ældre, mine forældre ved ingenting om at vi skriver sammen og har ses, da jeg ved de ikke vil acceptere det.
Hvad skal jeg gøre? Holde kontakt med ham hemmeligt indtil jeg bliver et par år ældre og selv må bestemme over mig selv, og mit liv? Jeg kan virkelig godt lide ham og vil ik miste ham.
Anonym.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Det, kan jeg virkelig godt forstå, er en svær situation for dig at være i.
Du beskriver dine følelser så præcist og godt her i brevet til mig. Det virker som om, at du er i et dilemma mellem at holde det hemmeligt eller stå ved, at du gerne må bestemme, hvem du vil være sammen med. Dét at det føles som et dilemma, fortæller mig, at dine forældre betyder meget for dig. Har jeg mon forstået det rigtigt?
Du er langt fra den eneste der har det sådan. De fleste børn og unge ønsker nemlig at gøre deres forældre stolte, og få deres accept. Det er et meget menneskeligt behov. Men hvis man så ikke får den (eller frygter ikke at få den), så kan det godt føles svært at tale om med forældrene.
Det kan måske afholde en fra at fortælle om bestemte dele af ens liv, som man tænker, at de ikke ville acceptere. Det kan jeg høre, også er noget af det, som fylder hos dig for tiden.
Nu kender jeg jo ikke dine forældre. Men jeg kunne forestille mig, at de ønsker, at du er glad og får kærlighed i dit liv. Mon de ved, hvor glad fyren gør dig? Det kan jo være, hvis de vidste det, at situationen alligevel ville være anderledes. At de godt kunne acceptere det?
Nogle gange kan sådan en samtale godt føles svært at starte. Derfor har vi på BørneTelefonens hjemmeside har vi lavet en video om hvordan man kan tale om noget, som føles svært. Den kan du finde her: Sådan fortæller du noget svært. Måske kan den være til inspiration for dig?
Du kan også starte ud, med at sige “Jeg er begyndt at se en fyr, som gør mig virkelig glad. Men jeg er bare så bange for, at jeg ikke får jeres respekt”. På den måde kan dine forældre måske være mere opmærksomme på deres reaktion, når de ved at deres respekt har betydning noget for dig.
Jeg forstår det sådan, at du ikke mangler deres accept omkring om du “må” være sammen med ham, men at du bare godt kunne tænke dig deres respekt. Det er nemlig DIT valg, hvem du vil være sammen med. Det kan dine forældre ikke bestemme for dig. Det kan være godt at huske sig selv på nogle gange.
Måske kunne det også være rart for dig, at tale med fyren om det. Du kunne fortælle ham om det dilemma du står i, men at du ikke er i tvivl om, at du gerne vil være sammen med ham. Du kan også tale med en ven, lærer eller en helt tredje person.
Det vigtigste er blot, at du får det sagt højt. På den måde behøver du nemlig ikke være ligeså alene om det. Måske har personen, som du vælger at tale med også nogle gode råd, du kan bruge?
Jeg håber meget, at mit svar kunne hjælpe. Hvis du har brug for flere råd eller en uddybende snak, er du meget velkommen til at ringe eller skrive ind på 116111. Så ser vi på, hvordan vi ellers kan hjælpe.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen