Brev
Forvirret pige
Hej
Jeg er en pige på 15 år, og jeg har egentlig aldrig haft en kæreste.
Jeg ved der er mange der ikke har haft en osv. men har bare spekuleret lidt om nogle ting.
Der er en ting som jeg aldrig har sagt til nogen, som jeg når jeg kigger tilbage på det synes er ret underligt. Da jeg var lille (6år+) var jeg meget seksuel, og jeg onanerede meget, og jeg havde en veninde som havde det på samme måde. Vi delte det sammen, og sagde på et tidspunkt vi var kærester.
Har ikke rigtig følt jeg har kunne snakke med nogen om det, fordi det er et lidt pinligt og underligt emne, men de få gange jeg har snakket med mine veninder om det, har de ikke oplevet det. Så spekulere lidt om det er normalt at gøre sådan noget som så lille.
Udover det, er jeg lidt forvirret over min seksualitet så. Har kun haft crushes på drenge herefter, og har mange endda, men kan alligevel ikke glemme den gang mig og min veninde var så tæt på hinanden seksuelt som små, betyder det jeg er biseksuel?
Jeg har ændret mig meget siden lille, og er blevet mere genert, især over for drenge jeg kan lide. Hvilket jeg tænker er rimelig normalt. Jeg er bare forvirret og ville høre en mening omkring emnet. Nogen som måske har forstand på børn og seksualitet.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 15 årige pige
Det, du beskriver, er helt almindeligt. Det er i den tidlige barndom, at ens seksualitet bliver udviklet. Udviklingen sker ved, at man eksperimenterer. Derfor har de fleste børn oplevet den samme glæde, som du beskriver.
Alle har været igennem doktorlege – og andre former for lege og eksperimenter. Både med deres eget og/eller det modsatte køn. Faktisk kan man blive ved med at udvikle sin seksualitet hele livet.
Når man har noget specielt sammen med andre, opleves det ofte som særligt og meget tæt – følelser som kan sammenlignes med forelskelse og forbundethed. Det behøver ikke at betyde, at du også tænder på piger.
De fleste føler, at der er stor forskel på at være barn og ung. Som ung er man mere tænksom. Man kaster sig ikke ud i ting, før man har tænkt dem igennem. De fleste oplever også en ny form for generthed. Man kan opleve sig genert overfor de mennesker, som man har følelser for.
Lige som det er helt almindeligt, at man får kærester på forskellige tidspunkter – da det er meget forskelligt, hvornår man føler sig klar til et forhold.
Sidst men ikke mindst må jeg rose dig for, at have bragt det op blandt veninder. Det er så godt og vigtigt at kunne dele disse tanker og oplevelser med andre. Både for selv at blive klogere -men også for at nedbryde tabuer.
Hvis du gerne vil vide mere om seksualitet, og hvad andre unge tænker og oplever, kan du kigge forbi www.sexlinien.dk
Rigtig god fornøjelse med din ungdom og alle de dejlige oplever du har i vente.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen