Brev
forvirret over følelser.
Hej børnetelefon!
Jeg er rigtig forvirret over mine følelser over for en dreng, som går i klassen over mig. Jeg har det som om jeg er forelsket i ham, for jeg tænker hele tiden på ham, og min hjerne slår helt fra, når han er i nærheden, men jeg kender ham slet ikke, og der er ikke noget særligt ved hans udseende. Han er slet ikke grim, han har bare et meget specielt udseende.
Nogle gange er jeg også nødt til at spørge mig selv om hvorfor jeg overhovedet er vild med ham, for jeg forstår det ikke. Jeg vil gerne have svar på det, fordi han fylder faktisk meget i min hverdag.
Jeg snakker om ham med mine veninder, fordi jeg har fortalt at jeg synes han er flot, og derfor gør de mig altid opmærksom på når han er der. Det var dem der begyndte med at sige, at de var sikre på at jeg var forelsket i ham.
Kan jeg godt have bildt mig selv ind, at jeg er vild med ham, fordi mine venner siger det? Hvorfor har jeg de følelser for ham, når jeg slet ikke kender ham rigtigt? Er det normalt? please hjælp!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev og dine gode og ærlige spørgsmål om forvirrende følelser. Jeg kan forstå, at du tænker mange tanker i forhold til drengen fra klassen over dig på din skole. Du skriver, at du er forvirret over dine følelser for ham, og at du er i tvivl, om det er dine veninder, der har fået dig til at tro, at du er forelsket i ham. Lad mig skrive, hvad jeg tænker, når jeg læser dit brev.
Du skriver, at drengen fylder meget i din hverdag, fx når han er i nærheden af dig, og din hjerne slår helt fra. Er det en dårlig ting for dig? Jeg spørger, fordi stærke følelser og forelskelse både kan være forvirrende men også dejligt og rart. Måske oplever du begge dele?
Når jeg læser dit brev, bliver jeg nysgerrig på, hvad du oplever i forhold til drengen. Har I mon haft øjenkontakt? Eller har du fået et smil af ham? Jeg kan forstå, at du slet ikke kender ham, og så tænker jeg: har du mon lyst til at lære ham at kende? Jeg spørger, fordi det måske kunne hjælpe dig med at finde et svar på dine følelser for ham. Hvad ville der ske, hvis du var mere i nærheden af ham? Eller hvis I kom til at snakke sammen? Jeg ved ikke, om der er nogle oplagte muligheder fx i et frikvarter, i klubben, emneuger, eller hvis du kender nogen fra hans klasse. I første omgang skal du nok først finde ud af med dig selv, om du har lyst til at gøre mere ved det.
Du skriver, at du har det som om, du er forelsket i ham, men at du samtidig er i tvivl om dine følelser, fordi det var dine veninder, der begyndte at sige, at du var forelsket i ham. Det er svært for mig at give dig et simpelt svar på, om du er forelsket i ham. Men når jeg læser dit brev, lægger jeg mærke til, hvad du skriver om ham. Fx at du synes han er flot, at din hjerne går i stå, når du ser ham, og at du tænker på ham hele tiden. Hvis en af dine veninder fortalte dig det, som du fortæller mig her, ville du så mene, at hun var forelsket?
Jeg tror, der findes flere måder at være og blive forelsket på. De unge, jeg taler med om forelskelse, har forskellige oplevelser. Nogle gange opstår følelser, når man lærer en person bedre at kende. Det kan for eksempel være en ven, som man så pludselig får følelser for. Nogle gange - som i dit tilfælde - kan man forelske sig på afstand. Med afstand mener jeg, at man kan blive vild med nogen, fordi den person, man ikke kender endnu, er spændende og interessant. Så kan man gå og kigge på og tænke på personen og forestille sig, hvordan han eller hun er. Jeg ved ikke, om det er sådan, du har det?
Med hensyn til dine følelser, og hvad dine veninder tænker og mener, så tror jeg, at du skal prøve at lytte indad. Du kan sagtens stadigvæk snakke med dine veninder om ham, men måske vil det hjælpe dig, hvis du selv prøver at mærke efter. Hvis du har mod på det, kan du prøve at opsøge ham eller smile til ham. Kast dig ud i det. Måske vil det give dig mere afklaring i forhold til forvirrende følelser.
Held og lykke
BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.