Forvirret/forelsket i danselærer?

OBS: Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet. Rådgiveren har læst hele brevet.

Hejsa børnetelefon

Jeg er en pige på 15 år og jeg går til dans over 10 timer om ugen, og det har jeg gjort i snart et år.

Jeg er virkelig glad for det og vil rigtig gerne blive ved, så længe jeg kan.

Problemet er bare at jeg tror jeg er forelsket i min danselærer…

Han er 21 og han er virkelig sød og mega dygtig. Men jeg er bare bange for hvad andre ville tænke, når han er 6 år ældre end mig og han er min danselærer.

Han har tidligere været kærester med én der gik på danseskolen, men der var han vist 19 hun var 16 tror jeg.

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, for jeg ser ham mega tit og jeg er vildt forvirret over om det bare er et lille crush, eller hvad det er. Og jeg aner ikke hvordan han har det med mig.

Altså, når vi lærer koreografier, har jeg lagt mærke til at han kigger på mig meget, som om han taler direkte til mig. Og nogle gange, hvis vi har pause eller et eller andet, har jeg set at han har kigget på mig. Men jeg ved ikke om det er mig, eller om det er mine andre veninder, eller hvad der foregår.

Jeg har haft det virkelig, virkelig hårdt med min krop og sådan noget, især fordi jeg går til dans, hvor alle bare er mega tynde, og jeg er stadig meget usikker og jeg har det rimelig svært med sociale ting, fordi jeg aldrig føler at jeg er god nok eller at jeg kan “hvile i mig selv” eller hvad man siger.

Jeg orker ikke at skrive hele min livshistorie, men kort fortalt har jeg haft en masse angstanfald og dårlige dage og jeg har haft en masse lange snakke med min mor.

Jeg ved at han også har haft det svært før i tiden, han har vist autisme, tror jeg. Jeg føler bare at han er virkelig forstående og at jeg ville kunne snakke med ham, uden at han ville prøve at være sådan “ej, det skal nok gå over” men hvor han rent faktisk ved hvordan det er, selvom vi selvfølgelig er i to forskellige situationer, men I forstår forhåbentlig hvad jeg mener. Jeg forstår bare ikke om jeg er forelsket i ham eller hvad, for så godt kender jeg ham jo heller ikke.

Altså forleden dag, så skulle vi have pladser til dans, og så rykkede han rundt på folk og med de andre pegede han bare på hvor de skulle stå, men med mig, holdt han sådan om mine skuldre og rykkede mig hen til mig plads. Og ligeså snart han rørte mig, bankede mit hjerte SÅ hurtigt. Jeg var virkelig bange for at jeg rødmede eller sådan noget, for det var virkelig som om mit hjerte sprang et slag over. Det kan godt være at jeg bare har overtænkt det fuldkommen, det har jeg det med at gøre.

Men altså jeg forstår bare ikke hvad jeg skal gøre, for han er jo så meget ældre end mig og han er min danselærer, og jeg er mega usikker og ret bange for at jeg ville gøre mig selv til grin, hvis jeg åbnede mig op for et andet menneske på den måde…

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, og jeg tør ikke snakke med mine forældre, for jeg har aldrig snakket med dem om kærestesorger og sådan noget..

Håber I kan forstå mit brev, ved godt det var lidt kludret.

Hilsen en pige på 15 år

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Det lyder som om, at danselæreren er rigtig sød og rar at snakke med. Det kan være frustrerende ikke at vide, om man er forelsket eller om man er meget fascineret af en person.

Nogle gange, går der noget tid, før man er helt klar over, hvad det egentlig er: Om man er forelsket, eller om man ’bare’ er blevet vildt betaget af en anden person. De to ting kan nemlig godt minde om hinanden.

Jeg kan desværre ikke sige, om du er forelsket i ham eller ej. Men det kunne sagtens lyde som en slags forelskelse. Det lyder nemlig som om, at du tænker meget på ham, og du fortæller også, at du får hjertebanken, når han rører ved dig.

Det kan være svært at finde ud af, hvordan en anden person har det – om den anden person f.eks. har det på samme måde som én selv. Det kan især være svært at finde ud af, om den anden person kan lide én som ven, som danseelev, eller om der er nogle andre kærlighedsagtige følelser i spil.

Hvis du går med tanken om, at du har lyst til at fortælle ham, hvordan du har det, kan det måske være rart at være lidt mere ’sikker’ på hans signaler?

Du prøver allerede nu at lægge lidt mærke til, hvilke signaler han sender. Måske kan du bruge lidt mere tid på det? Måske kan du også prøve at lægge mærke til, om han er lidt anderledes over for dig – eller om han faktisk opfører sig ens over for alle? Det kan være godt at tage sig tid til at kigge på sådanne signaler, før man ’går videre’ med de følelser, man har.

Det er slet ikke fordi, at du ikke vil kunne fortsætte til dans, hvis du fortæller ham, hvordan du har det. Også selvom han ikke har det på samme måde. For han vil garanteret tage det som et kompliment uanset hvad.

Jeg kan høre, at du også tænker på aldersforskellen og på, at han er din danselærer. Du har ret, der er en stor aldersforskel. Fordi at du stadig er teenager og han er voksen, kan I være to meget forskellige steder i livet. Der kan f.eks. være ting, som er en naturlig del af et "voksen-forhold", som du måske ikke vil føle dig klar til.
Jeg har talt med mange unge, der har fået følelser for en lærer. Det er naturligt. Det kan bl.a. være fordi, at læreren er god til, at få en til at føle sig tryg og tilpas.

Når man får den slags følelser for en person, kan man måske begynde at fornemme, hvilke kvaliteter man kan lide i en person. Du lærer på den måde din type at kende og det kan man jo også bruge, når man skal kigge efter en fyr på ens egen alder.

Jeg tænker på, om du mon har en god, fortrolig veninde på danseholdet? Hvis du har det, kunne du så have lyst til at fortælle hende om dine tanker om danselæreren? Det kan være rart at dele med nogen, og måske kan hun være med til at være opmærksom på de signaler, han sender?

Jeg ønsker dig alt det bedste.

De allerbedste hilsner
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.