Brev
Forvirret forelskelse
Hej BB.
Nu er det anden gang jeg skriver uden svar, så håber i vil svare mig denne gang 🙂
Sidste år startede jeg på en ny skole.
Da jeg startede kiggede jeg mig selv rundt i klassen. Den første jeg fik øje på var en høj , sød dreng. Det eneste der var ved ham var at hans øjenbryn så lidt sjove ud, men jeg tænker normalt ikke meget på ansigtet da jeg ikke selv er vildt køn. Men i hvert fald fandt jeg hurtigt ud af at han var rigtig sød og charmerende 🙂
En dag jeg var sammen med min veninde fandt jeg ud af at hun havde været forelsket i ham ligesiden hun startede.
Han er begyndt at smådrille mig sådan, på den der vildt søde måde. Jeg vil meget gerne snakke mere med ham, men min veninde kan jo også lide ham, så er bange for at blive gode venner med ham, og ende med at blive rigtig tæt som kæreste eller noget.
Der går ikke en dag uden jeg tænker på ham og jeg har virkelig bare lyst til ham!
Jeg er meget genert og har et meget lavt selvværd, så det er svært at komme i mere kontakt med ham, uden at virke for interesseret. Jeg tør ikke engang at sende en besked til ham, for tror også godt han kan lide mig, så det vil være lidt akavet..
Så her er mit spørgsmål: Skal jeg tage chancen og skrive til ham eller har i nogle gode ‘datingtips’ osv.?
Vil meget gerne have hjælp til at komme i kontakt med ham.
Hilsen hende den forvirrede <3
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej
Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen - godt at du skrev igen. Vi kan desværre ikke nå at svare på alle breve, vi gør vores bedste -forhåbentligt kan du finde nogle gode svar i brevkassens øvrige breve. Jeg ved fra andre børn, at de af og til kan bruge de svar der gives til breve hvis indhold minder om de udfordringer de har, har du prøvet det?
Det må være svært for dig, når din veninde fortælle, at hun kan lide den samme dreng. Har du fortalt hende, at du også syntes han er sød og charmerende…? Er du måske usikker på, hvad hun vil sige til det, hvis du fortæller hende det? Hvis du er, kan jeg godt forstå det, men alligevel tænker jeg, at det var en idé for dig at få rene linjer med din veninde.
Hvad mon hun vil reagerer mest på, at du ikke fortæller noget og måske pludselig bliver kærester med ham, eller at du fortæller hende, at du gerne vil lære ham bedre at kende, fordi du tænker han er sød og charmerende..? Prøv at tænke det igennem...og se hvad du har det bedst med.
Jeg kan godt se dilemmaet mellem jer to veninder, men hvad med drengens følelser? Hvem har han følelser for - jer begge? Eller er det dig eller din veninde han vist flest følelser for? Jeg tænker følelserne mellem to skal jo helst være gensidige - ellers bliver det ikke rigtigt et kæresteforhold med kærlige følelser - hvad tænker du mon om det?
Hvis du og din veninde kan tale om, hvem han viser kæreste interesse for og blive rimeligt enige? Så kan I derfra aftale hvem der så  må score ham, eller begynde at finde ud af, om han også har følelser. Vil det være en måde at afklare det, mellem jer to veninder?
Hvis det bliver dig der er den heldige, så kan du måske få inspiration i de scoretips, vi har lavet på BørneTelefonen? Du kan læse dem her: http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Forelskelse/Scoretips.aspx
Derudover tænker jeg, om der mulighed for, at I kan følges hjem eller fra skole..? Tit er det lettere at tale sammen, imens man går eller laver noget andet end, hvis man sidder helt tæt i et rum med andre.
Hvordan er han mon fagligt i forhold til dig, måske er han bedre end dig til et fag, er det så en ide for dig, at spørge ham om hjælp til en opgave..? Det kan også være I har det lige omvendt, er det så en ide for dig at spørge om du skal hjælpe ham med en opgave eller spørge om I skal lave opgaverne sammen..?
Ved du hvad han har af interesser i fritiden..? Måske ved du ikke så meget om dem, men så er der meget at spørge om, i forhold til hvad en eventuel sport går ud på. Måske har han et fritidsjob, er det noget for dig at spørge ind til hvordan det er, eller spørge til hvor meget det giver i løn..?
Mon I kan lide de samme film..? Jeg ved fra andre børn og unge, at de nogle gange arrangerer filmaften hjemme ved hinanden. Kan du invitere til sådan en aften, måske for nogle stykker, hvis du laver det som sammenskudsgilde behøver det ikke blive dyrt for dig.
Hvad for noget musik er hans favoritmusik, måske er det den samme som din. Hvis det ikke er, er det så en idé at lade ham hører noget af det du kan lide…?
Måske er du selv kommet til at tænke på helt andre muligheder for at tale med ham, og dermed lære ham bedre at kende? Hvis du har brug for mere inspiration eller har brug for gode råd til andet, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
På den måde du skriver om, at han driller dig på den der søde måde og de andre ting - tænker jeg, at der noget ved dig han godt kan li'...han prøver i hvert fald, at se hvordan du reagerer. Om du synes det er ok - om du synes han er ok - så måske er det på tide, at du viser ham, at du synes han er super sød. Send en sms, smil til ham i skolen, giv ham øjenkontakt og hold den (tæl til tre) og se hvad der sker hos ham.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.