Brev
forvirret
hej
jeg er en pige på 13år, jeg føler at jeg er klar til at kysse
men den person som jeg kan lide er 18 år, så ved ikke rigitg om det jeg laver er rigtig
jeg ved meget om ham, han har haft mange bolle-venner og han har haft 3 på min alder som han havde sex med så jeg ved ikke hvad jeg skal.
skal jeg bare kaste mig ud i det eller hvad skal jeg?
jeg håber at i vil hjælpe mig
HAN HAR OGSÅ SPURGT OM JEG GIDER AT GIVE BLOJOB sååå.. ved ikke helt hvad jeg skal.
håber at i kan hjælpe mig.
Er det rigtigt eller forkert det jeg skal.
Vi har været kærester i 4 uger..
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
At føle sig parat til at kysse lyder skønt. Men når jeg læser de ting, som du skriver om din kæreste, kan jeg blive nervøs for, om I mon er helt det samme sted?
At kysse og give blowjobs er to helt forskellige ting, og fordi man har lyst til at kysse, er det slet ikke lig med, at man har lyst til at give blowjobs eller have sex. Husk det.
Fordi du ”kun” er 13 år, er det vigtigt, at du passer på dig selv og ikke gør noget, fordi du føler, det er noget, man skal gøre. Det kan være svært at mærke, hvad man har lyst til, når man er 13 år, og måske kommer man hurtigt til at sammenligne sig med eks-kærester – og det skal man ikke!
Jeg synes, du skal tage en snak med din kæreste og fortælle ham, at du ikke føler dig parat til blowjobs. Hvis han er glad for dig, er jeg sikker på, at han respekterer dig og tager tingene stille og roligt. Hvis han derimod ikke kan forstå dig eller måske bliver sur, så synes jeg, du skal overveje, om han er den rette kæreste for dig.
Jeg vil også sige til dig, at din kæreste er 18 år, og dermed også voksen. Det betyder, at det er ulovligt for ham, at have sex eller sexuelle ting med børn under 15 år! Det står i loven om den seksuelle lavalder.  Gør han det alligevel, så kan han blive anklaget for at sex med mindreårige og blive dømt for det. Det kan betyde, at han kommer i fængsel. Så det er bestemt ikke ok, at han er kærester med nogen under 15 år, og laver sexuelle ting med dem.
Det er ikke dig, der gøre noget forkert, det er ham. Men jeg håber, at du vil passe på dig selv, og kigge efter andre kæreste på din egen alder – hvad tænker du om det?
Jeg ved også, at det kan være rart at tale med andre om det, der fylder i et forhold. Så du kan jo overveje, om du måske skal tage en snak med en ven/veninde eller måske dine forældre – eller en anden god voksen.
På vores hjemmeside har vi et tema om “kærlighed”. Hvis du er nysgerrig, kan du læse mere ved at trykke her.
Du er også meget velkomme til at ringe ellers skrive til BørneTelefonen på 116111.
Pas godt på dig selv, det håber jeg, at du gør.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen