Brev
forvirret
Hej børnebrevkasse,
Jeg er en dreng på 18 år.
Jeg elsker at leve, højere end noget andet og tænker tit på hvor dejligt jeg har det og hvor fedt det bare er at være til.
Men jeg har et problem,
hver dag jeg går i skole prøver jeg virkelig at være seriøs og være fokuseret men det er virkelig svært syntes jeg. jeg kan meget bedre lide at snakke med folk og have det hyggeligt med dem. men det går så i høj grad ud over mine karakterer, og det er rigtig pinene hver dag og vide at man ikke gør det godt nok i skolen.
Men det er virkelig ikke fordi jeg ikke vil jeg ved jeg kan men kan bare ikke komme igang med for eksempel lektier. jeg har en kæmpe lyst til at begynde på mine lektier HELE tiden men gør det ikke.
jeg går også hele tiden rundt med en nervøsitet over om jeg bliver til noget, om jeg kommer til at tjene nok penge. Jeg har en stor drøm om et helt almindeligt hus en dag. ikke noget stort og så bare ikke mangle noget. altså ikke ekstremt dyre ting men bare så jeg kan spise god mad osv.
jeg ved ikke hvad jeg vil arbejde som men går i en klasse med mange job muligheder “hvis snittet er rigtigt selvfølgelig”.
Der er bare en konstant pine og jeg syntes at jeg mister lidt af mig selv hver dag jeg går i skole. jeg begynder at glemme ALT. jeg kan ikke huske hvad jeg lavede for en time siden. jeg kan ikke huske vigtige ting. jeg glemmer hvor jeg har lagt mine ting og bruger rigtig lang tid på at lede efter dem og så ligger de et sted jeg har ledt 20 gange.
jeg vil samtidig gøre alt for ikke at skuffe mine forældre, selvom de siger at lige meget hvad jeg gør så er det helt fint. bare jeg gør mit bedste.
det er ikke fordi jeg har problemer med at finde min identitet. jeg ved hvem jeg er og hvad jeg står for.
jeg syntes alting kører rundt i mit hoved og kan aldrig slappe af.
samtidigt syntes jeg selv det er svært det med venner. alle jeg kender syntes jeg er sjov osv. men jeg kan ikke finde ro i mig selv så det forvirrer mig bare lige nu.
Jeg har altid været rigtig god social og syntes selv jeg er rigtig socialt intilligent.
Jeg elsker at arbejde og har altid fået af vide jeg er god til det. fordi jeg finder de hurtigste men bedste og mest grundige måder at gøre tingene på og stadig kan holde hovedet koldt. men hvad kan jeg bruge det til hvis jeg ikke får et job hvor jeg kommer til at tjene penge nok.
jeg ved penge bare er papir men det er alligevel en stor nødvendighed for mig. Jeg kan godt lide at have styr på min økonomi selvom det ikke er det store lige nu da jeg bare bor hjemme. men der er da overvejelser til at flytte og kigger på lejlighed.
så endnu en ting at tænke over hvor skal jeg bo og kommer jeg til at bo et ordentligt sted og kommer jeg til at bo alene eller måske med en kæreste.
Der er en million spørgsmål inde i mit hoved og det forvirrer mig . Hvad kan jeg gøre for at få mere styr på mig selv og min hverdag så jeg måske får noget overskud i min hverdag. så jeg måske kan tænke stille og roligt igen og være ovenpå.
Jeg er ovenpå men dagene går bare så hurtigt. jeg når knapt nok at glæde mig til noget før jeg tænker tilbage på det og glemmer at nyde det.
jeg lever i nuet og prøver at leve hver dag som var det den sidste dag i mit liv.
Det er ikke fordi jeg ikke sætter pris på tingene som det er nu. Jeg kunne ikke bo bedre eller leve bedre end jeg gør eller have en bedre omgangskreds end jeg har. jeg har det perfekte liv lige nu bortset fra mine karakterer og min hukommelse åbenbart.
Min generthed er også et stort problem der er en pige jeg er vild med men har næsten opgivet det for kan ikke rigtigt komme i kontakt med hende. har prøvet at skrive osv. men det er ikke problemet. selvom det er irriterende.
Jeg er aldrig genert og har altid været den sjove og klassens klovn men ligeså snart det kommer til piger så kan jeg ikke det mindste.
Jeg prøver virkelig osv med det er sku svært.
Har også haft en kæreste der var psykisk syg har prøvet at hjælpe hende gennem 2 år af min gymnasie tid. hun havde det svært derhjemme osv. gjorde virkelig alt hvad jeg kunne for hende og hun er helt vildt sød men det gik ikke mellem os til sidst, jeg kunne ikke holde det ud og det har virkelig påvirket min gymnasietid meget.
Jeg har nogle folk jeg kan snakke dybt med. men det er ikke så nemt for mig at åbne op for mine følelser. fordi jeg er bange for ar andre vil føle sig nødsaget til at have ondt af mig.
Jeg snakker rigtig dybt med en veninde en gang imellem men syntes ikke rigtigt det hjælper mig. jeg ved næsten hvad folk vil svarer.
hele tiden noget med det skal nok gå og prøve at forklarer ting i et andet perspektiv osv.
jeg vil til hver en tid gøre alting for at hjælpe andre mennesker og sætte mig selv i 3 række.
Jeg håber i kan hjælpe selvom det var et langt brev.
og jeg ved det nok kan være svært at svarer på.
Men jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre for at dagene går langsommere og mit hoved kan følge med igen. så jeg får overskud til lektier og venner og alle de tusinde andre ting som mit hoved er fyldt med. jeg kan ikke bare lukke de andre ting ude ved ikke hvorfor. (Alle de ting jeg har skrevet er kun en brøkdel af hvad mit hoved er flydt med).
Mange tak :).
Dreng, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 18 år
Jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig, så du måske kan få lidt mere fokus og overskud i din hverdag.
Det vigtigste er at holde fast i det, du starter dit brev med. Nemlig at du elsker livet højere end noget andet – sådan skal du gerne fortsætte med at have det.
At holde fokus på det faglige i skolen, kan være svært, hvis man har fået rollen, som ham ”den sjove”. For så har alle (både dig selv og dine klassekammerater) en forventning om, at det er sådan "du er". Det kræver rigtig meget energi at være på hele tiden og det forstyrrer også koncentration om egne ting. Det er måske lidt ligesom at være en cirkusmanege og bruge alt sit krudt på, at publikum har det sjovt. Det er hårdt arbejde, men fokus er på alle andre end dig selv.
Men man kan faktisk godt ”ændre” sådan en rolle. Det kræver fokus på det du vil i stedet. Det behøver ikke være kedeligt at være fokuseret. Det kan give dig ro og du kan mærke, at det kan du også!
Kig efter nogen, som du er bedre til at være ”seriøs” sammen med? For så kan du måske sørge for, at du sidder ved siden af en af dem? På den måde er det måske lidt lettere at holde fokus på opgaven frem for kun at hygge. Det kan også være, at du kan spørge, om der er nogen, der vil lave en ”læsegruppe”, hvor I laver lektier sammen. På den måde kan du både være social, men samtidig også få lavet nogle af dine lektier. Mon det kunne være en mulighed? Prøv at se, om du kan være åben over for dine klassekammerater ved at fortælle dem, at du gerne vil prøve at ændre din arbejdsindsats i skolen. Mon ikke de andre gerne vil støtte dig i det, hvis de ved, at det er sådan, du har det?!
Jeg vil dog også lige nævne din studievejleder. Her bør du kunne få støtte til at strukture lektier og opgaver. Nogle gymnasier har nogle små kurser, hvor man bl.a. kan få ideer til, hvordan man håndterer sine lektier. Fx er der nogen, der har stor gavn af at skemalægge ”lektierne”, så man ikke skal tænke over, hvad man skal, men blot følge det skema, som man har lavet. Du kan også lave en liste, hvor du efter fx 2 ”SKAL-punkter" får en lille belønning, fx 10 minutter på Facebook. Det kan du jo prøve, hvis du har mod på det.
I brevet nævner du også din ”nervøsitet” for fremtiden. Om du bliver til noget. Jeg ved, at det kan være rigtig svært at lægge de tanker lidt væk, for snakken om fremtiden fylder desværre meget i vores samfund. Men karakterer er ikke alt. Der findes rigtig mange gode uddannelser, hvor man efterfølgende kan få et fint job, der ikke kræver høje gennemsnit. I sidste ende er det vigtigst at finde ud af, hvad det er, der interesserer én. Og at finde ud af det, er noget, som kommer stille og roligt. Det er ikke nogle tanker, som man kan fremprovokere. Men man kan arbejde med delmål for at nå i mål med, du allerhelst vil.
Og husk så, at der faktisk er mange arbejdspladser, der vægter kvaliteter som social intelligens og god arbejdsmoral meget højt. To enestående kvaliteter, som du allerede besidder.
Jeg håber, at mit svar måske har givet dig nogle ideer til, hvad du kan prøve? Du er selvfølgelig meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen på 116111, hvis du har brug for det.
De bedste hilsner
BørneTelefonen