Brev
Forvirrende forelskelse
Hej.
Mit navn er N., og jeg er 13 år.
Der er den her dreng, som jeg i flere år har været helt skudt i.
Vi har altid været bedstevenner, og for ca. et år siden, var vi til en overnatning, hvor vi holdt i hånd. Så fik jeg et spørgsmål om vi havde holdt i hånd, hvor jeg så løj, og skrev, at det havde vi ikke. Efter det blev han rigtig trist, og skrev en besked til mig, og så snakkede vi ikke rigtigt sammen i et stykke tid.
Efter lidt tid blev det hele normalt igen, og vores lille hemmelige flirteri var pludselig forsvundet fuldstændig, og det gør mig SÅ trist nogen gange. Og nu er han begyndt at flirte med en anden, som desværre er min rigtig gode veninde, og hun snakker hele tiden om at han gør dit og dat for hende, og jeg er tit på randen til at løbe min vej.
Fortryder sådan at jeg skubbede ham væk, men jeg følte mig bare så forskrækket over mine pludselige følelser for ham.
Jeg ved jeg ikke kan holde på ham forevigt, og at jeg snart må vælge om jeg vil noget med ham eller ej. Men jeg er virkelig bange for at få et forhold til en, da jeg aldrig har haft noget med en dreng før..
Så hvad skal jeg gøre? :/
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære N
Det lyder til, at der går mange forskellige tanker gennem dig, som for eksempel; vil jeg være kæreste med min ven, vil han, hvad med min veninde, hvordan er man kærester eller er mine følelser egentlig mere venne-følelser? Det kan være meget forvirrende, når man pludselig får nogle andre følelser for en ven og som du selv skriver, kan det blive en forvirrende forelskelse. Tak for dit brev.
Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at finde ud af, hvad du skal gøre – specielt, når din veninde er vild med din ven og de flirter. I det her brev vil jeg stille forskellige spørgsmål og komme med nogle ideer til, hvordan du selv kan finde frem til, hvad der er mest rigtigt at gøre for dig. Jeg håber, at brevet på den måde kan være en hjælp for dig.
Veninder
Det er svært at finde ud af, hvad man skal gøre, når to veninder er vilde med den samme fyr. Ofte kan det være en hjælp at mærke efter hos sig selv og finde frem til, hvad man vil have det bedst med – om venskabet skal sættes højest eller om dine følelser for din ven skal sættes højest. Nogle gange kan det være en hjælp at tænke over, hvad du selv ville råde en veninde til at gøre? Det kan være en måde, hvor du finder ud af, hvad der er det rigtigste at gøre for dig. Hvad tænker du om det?
Måske kan det også være en hjælp for dig at tale med den veninde, som flirter med din ven om det. Så kan I tale om, hvad hun mon føler for ham og hvilke tanker du også har. Det kan være, at du på den måde kan få klarhed over, hvad du vil. Det kan også være, at I to finder frem til, hvordan I skal tackle det hele. Hvordan ville det være at tale med hende?
Venskab og forelskelse
Du skriver, at du løj om at have holdt i hånden med din ven og at han efterfølgende skrev til dig om, at han var blevet trist over det. Først og fremmest synes jeg det er flot af ham at åbne sådan op overfor dig. Det lyder ikke til, at I nogensinde har fået talt det der er sket igennem. Jeg tænker, om det måske kunne være rart for dig at tale det der skete igennem med din ven for ligesom at ”få lagt alle kortene på bordet” og det kan være en måde at finde ud af, hvordan I skal komme videre og om I hver især ser jer som venner eller kærester. Giver det overhovedet mening og hvornår ville være et godt tidspunkt at tale sammen på?
Det er helt naturligt at være nervøs for at skulle have en kæreste, når man ikke har prøvet det før og jeg tror, der er mange der har det på samme måde som du. Hvis du har en veninde, som har prøvet at have en kæreste, kan du eventuelt tale med hende om, hvordan hun har oplevet det. Du kan også læse mere om forelskelse og kærlighed på vores hjemmeside. Du kan komme derind ved at trykke på det her link: https://bornetelefonen.dk/tema/forelskelse
Jeg har talt med flere, som har været bange for at vise deres følelser, fordi de ikke ved, hvordan den anden person vil reagere og om det mon vil ændre noget efterfølgende, hvis man viser sine følelser. Er det mon noget du kan genkende? Det kan fylde utrolig meget, når man er vild med en og det kan være svært lige at lure, hvordan den anden føler, når man er så gode venner – er det mon venskabelige følelser eller føler han mon noget andet for mig? Hvis du har brug for at tale videre om det er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.