Brev
Forvirrede følelser og bedsteveninde
Jeg havde eng bedsteveninde.
For nok ca. 2 månder siden blev hun uvenner med min kæreste,
jeg ved ikke hvad der præcis skete men han har i hvert fald svinet hende til.
Hun skriver så til mignom jeg ikke vil sige noget til ham, og det gør jeg så. Han er så åbenbart ikke stoppet, men jeg kan ikke gøre mere.
Min bedsteveninde bliver så sur på mig fordi hun synes jeg holder med min kæreste, hvilket jeg overhovedet ikke gjorde.
Hun begynder at ignorere mig og alt muligt. Hun ville så holde en pause og jeg bliver SÅ ked af det og kan ikke forstå noget som helst.
Vi var uvenner i ca 1-2 måneder og i dag har hun lige skrevet til mig at hun savner mig.
Men både min mor, veninde og kæreste siger at hun ikke var en rigtig veninde hvis hun kunne droppe mig så hurtigt. Hun vil have at jeg tilgiver hende men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Please hjælp.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det kan bare føles så tungt at være uvenner med sin bedste veninde. Det ved jeg rigtig mange har prøvet. Tak fordi du deler din historie. Der er sikkert mange der vil have glæde af at læse dit brev og svaret her.
Det lader til der er sket noget mellem din kæreste og din veninde. Det er måske ikke helt til at vide, hvad der er sket. Men din veninde er blevet rigtig ked af det. Måske er det derfor hun trak sig lidt væk fra dig. Fordi hun måske føler, at du godt kunne have gjort mere?. Det gode er, at hun nu skriver, hun savner dig..
Du kan gøre nogle forskellige ting for at komme videre. En mulighed er at du beder din veninde og din kæreste om at snakke sammen. På den måde kan de forhåbentlig rede trådene ud og måske blive en slags venner.
Du kan også vælge at slå en streg over det hele og starte på ny. På den måde starter i på en frisk uden at gå ind i alle de ting, der er sket.
Nogen gange kan man håndtere tingene på mange forskellige måder uden at vide på forhånd, hvad der vil fungere bedst. Men jeg vil da foreslå du tager en snak med din veninde, hvis du også har savnet hende, så I kan mærke om I måske igen kan blive veninder? Det kan også være en idé, du snakker med din kæreste om, hvordan du har det. Det kan være han så ser helt anderledes på situationen?
Til sidst vil jeg sige, at det er super godt, du snakker med dem omkring dig om dine problemer. Det er simpelthen så vigtigt.
Venlig hilsen BørneTelefonen