Brev
Forkert krop
Hej
jeg er en 13 årig dreng snart 14
please svar på mit brev, har skrevet tusind gange før.
Jeg føler jeg er transkønet
jeg har altid leget med dukker og alt pige ting jeg et begyndt og farve hår ligesom piger
ved ikke hvad jeg skal høre med mig selv
er også forelsket i en dreng fra min parralel klasse
håber i kan hjælpe.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på snart 14 år.
Hvor er det godt, at du er blevet ved med at skrive, selvom vi ikke har kunnet svare dig før nu. Vi får desværre mange flere breve, end vi kan nå at besvare.
Du fortæller, at du føler dig transkønnet. Du har altså en følelse af, at du skulle være født i en pigekrop i stedet for en drengekrop. Er det rigtigt forstået?
Jeg kan godt forstå, at det skaber mange tanker hos dig. Du kender nok ikke nogen, der er transkønnet. Derfor kan det være lidt svært, at finde nogen at spejle sig i og tale med om de følelser. Og du er måske også bekymret for, hvad dine forældre og venner vil sige til det?
Du er stadig meget ung. Og mange unge leger med deres identitet og seksualitet. Derfor vil jeg foreslå dig, at du giver dig selv lov til at være åben og nysgerrig, om de følelser, du har. Måske er du transkønnet – måske ikke. Men du kan undersøge det nærmere ved fx at læse om andres opleveler og tanker. Fx på Sexliniens hjemmeside: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksualitet-og-koen/trans.aspx
Du fortæller, at du er forelsket i en dreng. Måske har du allerede læst om homoseksualitet og gjort dig nogle overvejelser om, du kunne være det? Ellers vil jeg anbefale dig også at læse på Sexliniens hjemmeside om det at være forelsket i en af sit eget køn.
Du skriver, at du har leget med dukker og er begyndt at farve dit hår. Til det vil jeg sige, at begge dele er altså helt okay at gøre, lige meget om man er født som dreng eller pige. Det er ikke tegn på, at man er transkønnet.
Jeg vil anbefale dig at tale med en voksen om, hvordan du har det. Det kunne være en sød lærer, en af dine forældre eller skolens sundhedsplejerske. Du kan vise dit brev og mit svar til en voksen, hvis det er lettere end at skulle fortælle det direkte.
Hvis du ikke helt har modet til at tale med en voksen du kender endnu, er du meget velkommen til at ringe og tale med en af Børnetelefonens søde frivillige rådgivere. Vi vil gerne hjælpe dig og tale med dig om dine tanker forhold til dit køn, krop og seksualitet eller hvad du ellers går og tænker på.
Mange kærlige hilsner fra Børnetelefonen.