Forkert krop

Hej

jeg er en 13 årig dreng snart 14

please svar på mit brev, har skrevet tusind gange før.

Jeg føler jeg er transkønet

jeg har altid leget med dukker og alt pige ting jeg et begyndt og farve hår ligesom piger

ved ikke hvad jeg skal høre med mig selv

er også forelsket i en dreng fra min parralel klasse

håber i kan hjælpe.

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på snart 14 år.

Hvor er det godt, at du er blevet ved med at skrive, selvom vi ikke har kunnet svare dig før nu. Vi får desværre mange flere breve, end vi kan nå at besvare.

Du fortæller, at du føler dig transkønnet. Du har altså en følelse af, at du skulle være født i en pigekrop i stedet for en drengekrop. Er det rigtigt forstået?

Jeg kan godt forstå, at det skaber mange tanker hos dig. Du kender nok ikke nogen, der er transkønnet. Derfor kan det være lidt svært, at finde nogen at spejle sig i og tale med om de følelser. Og du er måske også bekymret for, hvad dine forældre og venner vil sige til det?

Du er stadig meget ung. Og mange unge leger med deres identitet og seksualitet. Derfor vil jeg foreslå dig, at du giver dig selv lov til at være åben og nysgerrig, om de følelser, du har. Måske er du transkønnet – måske ikke. Men du kan undersøge det nærmere ved fx at læse om andres opleveler og tanker. Fx på Sexliniens hjemmeside: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksualitet-og-koen/trans.aspx

Du fortæller, at du er forelsket i en dreng. Måske har du allerede læst om homoseksualitet og gjort dig nogle overvejelser om, du kunne være det? Ellers vil jeg anbefale dig også at læse på Sexliniens hjemmeside om det at være forelsket i en af sit eget køn.

Du skriver, at du har leget med dukker og er begyndt at farve dit hår. Til det vil jeg sige, at begge dele er altså helt okay at gøre, lige meget om man er født som dreng eller pige. Det er ikke tegn på, at man er transkønnet.

Jeg vil anbefale dig at tale med en voksen om, hvordan du har det. Det kunne være en sød lærer, en af dine forældre eller skolens sundhedsplejerske. Du kan vise dit brev og mit svar til en voksen, hvis det er lettere end at skulle fortælle det direkte.

Hvis du ikke helt har modet til at tale med en voksen du kender endnu, er du meget velkommen til at ringe og tale med en af Børnetelefonens søde frivillige rådgivere. Vi vil gerne hjælpe dig og tale med dig om dine tanker forhold til dit køn, krop og seksualitet eller hvad du ellers går og tænker på.

Mange kærlige hilsner fra Børnetelefonen.

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet