Forkert Forelskelse?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14

Det lyder da som en lidt svær situation, du står i.

De tidlige forelskelser er på én gang meget store og intense, men samtidig også nogle, der kommer og går. Det siger jeg ikke, fordi at dine følelser for den 11-årige pige ikke er ægte. Men fordi jeg synes, at du skal give det lidt tid.

For at være retfærdig over for din kæreste, synes jeg først, at du skal finde ud af, om du egentlig har lyst til at være kærester med hende. Kunne de nye følelser for din vens søster måske handle mere om, at du ikke har lyst til at være kærester med din kæreste? Det ved jeg jo ikke, men det tror jeg ville være godt at tænke lidt over. Finder du ud af, at du gerne vil blive ved med det, så må du nok glemme din vens lillesøster. For når man har en kæreste, har man én kæreste.

Hvis du ikke vil blive ved med at være sammen med din kæreste, så må du slå op med hende. Når du gør det, behøver du ikke have en undskyldning, fx at "jeg er forelsket i en anden". Du kan sætte dig ned med hende, og fortælle på en sød og omsorgsfuld måde, at du ikke har lyst til at være kærester mere. Men der behøver ikke være én grund. Måske handler det både om, at I ikke passer så godt sammen, eller at du bare har mere lyst til at være alene.

Med hensyn til din vens lillesøster, så er der jo en aldersforskel på 3 år. På de tre år fra man er 11 til man er 14, sker der rigtig, rigtig mange ting. Man udvikler sig både psykisk og fysisk, altså indeni og udenpå. Og man ser ofte verden på nogle meget forskellige måder. Som du selv siger, er det jo ikke så lidt. Når man er 11, er man fx ikke klar til at have sex, og måske heller ikke til at kysse. Men du bliver jo 15, som er den seksuelle lavalder, hvor det er almindeligt at begynde at tænke på at have sex.

Det er derfor, jeg synes, at du skal give det lidt tid. Måske kunne du starte med at lære hende lidt bedre at kende? Finde ud af hvem hun er, og hvad hun kan lide at lave. I kunne blive venner og have det sjovt sammen alle tre, sammen med din ven. Så kan du måske bedre finde ud af, hvad dine følelser handler om.

Husk at du altid er velkommen til at ringe på 116 111 og snakke med en rådgiver på BørneTelefonen. Det kunne du måske gøre, hvis der stadig sidder nogle følelser om et par måneder?

Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe dig,

Mange hilsner,

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.