Brev
Forhuds problemer. Hjælp til sex
Hej,
jeg har brug for hjælp med min forhud fordi min kæreste godt snart vil have sex.
Jeg er 15 år og onani går helt fint. Jeg kan godt trække min forhud tilbage når den er slap men når min penis er stiv så kan jeg kun hive forhuden ned 1-2,5 centimeter.
Det ikke fordi det begynder at gøre virkelig ondt når jeg hiver i det men hullet er bare ikke stort nok.
Holder kondomen på forhuden under sex?
Kan jeg godt have sex med dette forhuds problem?
Ved godt jeg kan gå hen og få noget creme hos lægen.
Omskæring vil jeg ikke have.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej
Tak for dit brev. Det er godt at høre, at du er opmærksom på din kæreste. Det er selvfølgelig også vigtigt, at du også husker dig selv, da du jo også skal være klar til sex, ligesom din kæreste er det. Og på dit brev lyder det også som om du er klar, men bare ønsker en løsning på problemet med forhuden.
Kondomet holder på forhuden under sex, og du kan godt have sex med forhudsforsnævring. Men der er nogle ting om brug af kondomer, det kan være rigtig godt at sætte sig ind i først. På http://www.sexlinien.dk/emneside-praevention/praevention/kondomguide.aspx kan du læse en vejledning i, hvordan kondomet tages rigtigt på, og hvordan du gør med din forhud, når den ikke kan trækkes tilbage.
Det kan dog alligevel være en god idé at gå til lægen. Der er nemlig mulighed for, at der kan opstå infektioner, fordi det kan være svært at rengøre ordentligt. Og der kan også opstå problemer med at tisse og med at have sex. Du nævner selv, at man kan få en creme hos lægen. I 80 % af tilfældene er det nok at smøre med cremen, og derfor skulle operation i langt de fleste tilfælde ikke være nødvendig. Lægen vil kunne hjælpe dig med at vælge den rigtige løsning til dig.
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke fremover. Hvis du har lyst til at tale, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen