Forhuds problemer. Hjælp til sex

Hej,

jeg har brug for hjælp med min forhud fordi min kæreste godt snart vil have sex.

Jeg er 15 år og onani går helt fint. Jeg kan godt trække min forhud tilbage når den er slap men når min penis er stiv så kan jeg kun hive forhuden ned 1-2,5 centimeter.

Det ikke fordi det begynder at gøre virkelig ondt når jeg hiver i det men hullet er bare ikke stort nok.

Holder kondomen på forhuden under sex?

Kan jeg godt have sex med dette forhuds problem?

Ved godt jeg kan gå hen og få noget creme hos lægen.

Omskæring vil jeg ikke have.

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej

Tak for dit brev. Det er godt at høre, at du er opmærksom på din kæreste. Det er selvfølgelig også vigtigt, at du også husker dig selv, da du jo også skal være klar til sex, ligesom din kæreste er det. Og på dit brev lyder det også som om du er klar, men bare ønsker en løsning på problemet med forhuden.

Kondomet holder på forhuden under sex, og du kan godt have sex med forhudsforsnævring. Men der er nogle ting om brug af kondomer, det kan være rigtig godt at sætte sig ind i først. På http://www.sexlinien.dk/emneside-praevention/praevention/kondomguide.aspx kan du læse en vejledning i, hvordan kondomet tages rigtigt på, og hvordan du gør med din forhud, når den ikke kan trækkes tilbage.

Det kan dog alligevel være en god idé at gå til lægen. Der er nemlig mulighed for, at der kan opstå infektioner, fordi det kan være svært at rengøre ordentligt. Og der kan også opstå problemer med at tisse og med at have sex. Du nævner selv, at man kan få en creme hos lægen. I 80 % af tilfældene er det nok at smøre med cremen, og derfor skulle operation i langt de fleste tilfælde ikke være nødvendig. Lægen vil kunne hjælpe dig med at vælge den rigtige løsning til dig.

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke fremover. Hvis du har lyst til at tale, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?