Forhold til en lærer

Hej!

Jeg er en pige på 14 år, og jeg har noget kørende med min lærer på 40. Jeg ved godt at det ikke er lovligt, men det er bare svært. Vi har aldrig kysset eller haft noget sexuelt forhold.

Vi skriver sammen på facebook rimeligt ofte, og vi sidder ofte og snakker sammen efter skole. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre, han kigger efter mig i timerne, og prøver hele tiden på at komme i kontakt med mig.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.Tak for dit brev og den tillid du viser os ved at skrive herind om dine tanker i forhold til din lærer. Måske kan det være dig en hjælp at vide, at der er rigtig mange unge både piger og drenge, der oplever i løbet af deres skoletid at blive forelsket eller får følelser for en af deres lærere. Man kan næsten sige, at det er noget der hører med til at være ung. Det er helt korrekt at det ikke er lovligt for en lærer at have et forhold til en af hans elever, faktisk er det fyringsgrund. Jeg tænker denne information er vigtig i forhold til jeres relation, da det kan få alvorlige konsekvenser for ham, hvis relationen udvikler sig til mere end hyggesnak.Mon det kunne tænkes at din lærer ser på dig, som den søde elev/pige du er og ikke som en mulig kæreste? Jeg vil formode din lærer er bekendt med lovgivningen og ved han kan miste hans job, hvis han lod jeres forhold udvikle sig? Så måske er din lærer den type der er meget åben og også taler med hans elever i fritiden og over Facebook. Der kan være stor forskel på lærere, hvor andre er mere lukkede og ikke ønsker at tale med eleverne udover om lektier og skolen. Mon din lærer også er så åben og imødekommende overfor andre af hans elever, eller mon det kun er med dig? Jeg bliver i tvivl, om du mener det er rart at du har fornemmelsen af at have noget kørende med din lærer eller om du ønsker at det skal stoppe, derfor gætter jeg på at du er tiltrukket og måske lidt forelsket i ham, men godt ved at det ikke kan blive til mere end det, er det mon rigtigt? Hvis du synes, din lærer overskrider dine grænser i forhold til at tage kontakt til dig, så synes jeg, du skal undlade at skrive med ham over Facebook og slutte med at blive efter skole og sludre med ham. Hvis du modsat synes det er rart, så kan det jo være helt fint at hygge, sludre og skrive lidt sammen, men hvis du har fornemmelsen af at han begynder at gå for tæt på, så er det vigtigt du tager afstand, da det jo som skrevet er ulovligt, han indleder noget med en elev. Har du mon talt med nogle af dine veninder om dine tanker og følelser i forhold til din lærer? Tænker nogle af dem måske også kender til det med at være tiltrukket af en ældre person i deres omgangskreds og sammen kunne I måske dele jeres tanker og følelser. Tit sker det, at tiltrækningen aftager og fokus kommer på drenge og unge mænd i ens omgangskreds, hvor kærligheden har større mulighed for at blomstre, hvad tænker du mon om dette?Håber du føler dig hjulpet? Hvis du har lyst,, er du meget velkommen til at ringe/chatte eller sms´e til os på BørneTelefonen 116 111, her er du helt anonym og her sidder dagligt rådgivere klar i tidsrummet 11-23, som gerne vil snakke med dig.Kærlig hilsen fra BørneTelefonen.

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.