Brev
Forelsket, uden gengæld
Kære brevkasse.
Min bedste veninde kommer sammen med min bedste ven, og jeg er bange for at jeg er ved at blive forelsket i ham. Jeg har kunne lide ham lidt før i tiden selvom jeg vidste det var forkert, og jeg sagde ingenting, men lod som om jeg havde det fint. Det kom jeg heldigvis over.
Men så for nogle uger siden begyndte jeg at få de følelser igen, og jeg kom desværre til at sige det til ham. Jeg tror godt han kan lide mig som ven, men ikke på den anden måde, og det er jeg på en måde glad for da han jo er kærester med min bedste veninde.
Jeg føler mig som en fordærdelig person fordi jeg fortalte ham det, men det er bare sådan at vi fortæller hinanden næsten alt. Jeg kender alle hans hemmeligheder og han kender alle mine. Jeg blev knust da han fortalte han ikke kunne lide mig på samme måde, men lod som om at jeg var lidt ligeglad.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg elsker min bedste veninde så meget, men jeg elsker også min bedste ven. De betyder lige meget for mig. Har I nogle ideer til hvordan jeg kan komme over ham? og måske få ham til at glemme det jeg fortalte ham?
Mvh den forvirrede
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 15 år.
Det lyder som noget af et ømt område, med de følelser. Og jeg kan rigtig godt forstå, at det er svært og, at du føler dig forvirret.
Når jeg læser dit brev, så lægger jeg mærke til, at du har nogle rigtig gode venner og det er godt. Jeg tænker, at du er interesseret i, at det forbliver sådan og at det jo netop er en del af problemtaikken omkring dine følelser for din bedste ven.
Nogle gange kan være svært at skelne mellem de forskellige følelser. Her mener jeg, følelsen af at være rigtig glad for sin bedste ven sammenlignet med følelsen af at være forelsket. Nogle gange, kan disse følelser måske blive blandet lidt sammen eller være svære at kende forskel på. Måske fordi de to mennesker du holder så meget af og elsker, nu er et par og det kigger du lidt på, udefra -samtidig med at I følelsesmæssigt er meget forbundne og tætte. Er det mon noget du kan genkende?
Du spørger om, du måske kan få ham til at glemme, at du har fortalt ham om din forelskelse. Jeg tror ikke, at du kan få ham til at glemme det. Men måske er det en god idé at tale med ham igen, og få ham til at forstå, at han ikke skal tænke mere på det og, at du håber det kan blive mellem jer to.
Du skriver også, at du gerne vil komme over ham. Det er nok også bedst, hvis begge dine gode venskaber skal fortsætte. Men hvordan man kommer over en forelskelse er svært at svare på. Jeg tror, at du skal prøve at fokusere på nogle andre drenge. Og have i tankerne, at en forelskelse i din bedste ven kan have stor indflydelse på jeres venskab. Det er desværre også sådan at nogle venskaber kan gå i stykker, hvis der blandes forelskelse ind i et kærligt venskab.
Som jeg forstår dit brev, så tror jeg at du gerne vil holde denne forelskelse skjult for din veninde. Og det kan jeg rigtig godt forstå. Jeg synes nu alligevel, at du skal overveje at fortælle hende, at du har snakket med hendes kæreste om det. Dette for, at der ikke er for mange hemmeligheder i venskabet. Det kan nemlig desværre også føre en masse besvær med sig. Først og fremmest vil det nok være bedst at tage en snak med din ven, så får I måske sat tingene sammen, så I ved hvordan I to skal forholde jer til hinanden.
Mest af alt, vil jeg opfordre dig til at mærke efter, hvad der føles rigtigt og hvad der føles forkert. Hvis du slet ikke kan komme over din forelskelse, kan det måske være en idé at trække sig lidt fra venskabet med de to. Det kan nemlig godt være hårdt, at bruge meget tid sammen med én, man er vild med, hvis man ved at det aldrig kan blive til noget.
Held og lykke med kærligheden og venskaberne.
Med venlig hilsen
BørneTelefonen