Forelsket i venindes bror

Jeg ved godt at der er mange der har det her problem og man tænker; “Jeg vil jo ikke ødelægge vores venskab”, men af en eller anden grund tror jeg at det er lidt mere anderledes med mig.

Min veninde som jeg faktisk tit er sammen med, har en bror som kun er et år yngre end os. Lad os kalde ham A. Han har tit været sammen med vores klasse fordi de flyttede hertil fra en anden by og det tog lidt tid for ham at falde ind i hans klasse, så han kom sikkert hen til sin søster for at finde lidt tryghed i en ny skole.

Men det var førs her for et par uger siden at det rigtig startede; Vi havde noget teater halløj på vores skole og vi var på samme “hold” gennem de fleste af ugerne, så vi begyndte at snakke sammen, fordi han jo kendte mig fra da han var sammen med vores klasse.

Da vi skulle vise vores teater sad vi begge i bandet. Han spillede trommer og jeg sad ved siden af og spillede et andet instrument, men det er ikke vigtigt. Da vi havde pauser sad vi og snakkede om alt muligt og det var der at det ligesom startede… Vi var to hold og han spillede teater den ene dag og mig den anden. Han så faktisk ret godt i sit kostume… Det var lige før vinterferien.

I vinterferien kunne jeg stortset ikke stoppe med at tænke på ham og da vi kom i skole igen og han nogle gange kom hen til vores klasse med noget til sin søster slog mit hjerte lidt hurtigere. Et par dage siden havde der været en fest på vores skole og jeg vidste at han ville være der og jeg tænkte at han ville se godt ud;) Det gjorde han faktisk også og jeg prøvede at være så tæt på ham som muligt.

Da festen var slut stod jeg og snakkede med to af mine andre venner og jeg så at min veninde, hans søster, tog hjem så han tog sikkert med hende og jeg vendte mig lidt om og så at han stod og kiggede på os. Jeg ved ikke om han kiggede på os eller på mig, men det føltes virkelig som om han kiggede på mig.

Næste år kommer vi i 7. klasse og han kommer i 6. Når man starter i 7. kommer man op i en anden bygning. Samme skole, men en anden bygning så jeg kommer nok ikke til at se ham så meget, så det er sikkert fint nok, men alligevel kommer han nok op i klassen.

Mit spørgsmål er nu; Hvad skal jeg gøre? Jeg vil ikke sige det til min veninde og jeg har ikke overhovedet tænkt mig at sige det til ham. Jeg ved godt at jeg sikkert får det svar; “Snak med ham. Det kan være han også kan lide dig”, men jeg leder efter noget andet. Skal jeg bare acceptere mine følelser eller skal jeg prøve at holde mig på afstand? – Tak fordi I gad at læse det hele. Det var meget langt!

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej du
Sikke et fint og ærligt brev, du har skrevet til os. Du er rigtig god til at beskrive, hvad du oplever, og hvad du tænker. Du har mange små, fine detaljer med i dit brev. Når jeg læser det, sidder jeg med et tydeligt billede af, hvad der sker omkring dig lige nu. Hvis jeg må være ærlig, var min første reaktion: Ej, hvor er det dejligt og spændende med teater halløj, fest på skolen, en sød fyr og et hjerte, der slår lidt hurtigere, end det plejer. Det måtte jeg lige sige højt til dig.
Nu til dine spørgsmål: Jeg kan forstå, at din venindes bror fylder mere og mere i dine tanker, og at du ikke rigtig ved, hvad du skal gøre med dine følelser for ham. Jeg kan forstå, at det startede omkring vinterferien. Måske er der sket mere og nyt i sagen, efter du skrev dit brev?
Du skriver, at du ikke vil sige det til din veninde. Jeg er lidt i tvivl om, hvor meget det fylder hos dig, at det er din venindes bror, du har fået følelser for? Er du bange for, hvordan hun vil reagere, hvis du fortæller hende det, du skriver til mig? Du skriver, at mange i samme situation som dig tænker: "jeg vil jo ikke ødelægge vores venskab". Den tanke kan jeg fint forstå, men jeg forestiller mig også en anden situation, hvor din veninde af anden vej får af vide, at du er vild med hendes bror. Måske det også kunne skabe problemer mellem jer?

I sidste ende er det måske bedre, hvis hun hører det fra dig, så hun ikke skal gætte sig til det, eller hører det fra andre. Jeg ved ikke, hvordan hun vil reagere, men hvis du er ærlig over for hende, så vil hun i hvert fald vide, at du sætter jeres venskab højt. Veninder og venner betyder meget, og det er vigtigt, at passe på dem, også selvom det betyder, at man nogle gange må vove at sige noget højt, der kan gøre dem sure eller kede af det.
En anden mulighed, som du selv nævner, er, at du holder dig væk fra din venindes bror. Altså at du helt lader være med at opsøge ham. Det er svært for mig at råde dig til det ene eller det andet. Jeg tror, du skal finde ud af med dig selv, hvor store dine følelser er for ham fyren. Måske kan du slet ikke slå ham ud af hovedet, så er det måske et tegn på, at du skal tage en snak med din veninde. Det kan også være, at du glemmer ham, og så giver det måske sig selv. Men som du selv skriver, vil han nok dukke op i din klasse til næste år, også selvom du og din veninde flytter op i en anden bygning. Så det er måske ikke så nemt at slå ham ud af hovedet... Hvis du vælger at glemme ham, kræver det nok, at du beslutter dig "rigtigt" for det, og fx begynder at kigge efter andre fyre.
Jeg ved ikke, om der er sket nyt på forelskelsesfronten, imens du venter på mit svar? Måske du allerede har talt med din veninde? Jeg gætter kun. Har du lyst, kan du altid ringe ind til os og fortælle os, hvad der er sket, og hvad der optager dine tanker lige nu. BørneTelefonens nummer er 116 111, og det er gratis at ringe.
Held og lykke med det hele fra
Børnebrevkassen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.