Brev
Forelsket i min vikar
Kære bb!
Jeg er en pige på 12 år, er lige startet i 6. Klasse, og er dybt forelsket…
Det hele startede i starten af december 2015, jeg blev forelsket i min vikar A. Han ved det godt, og det har bare gjordt det være…
Han er 22 år, har en kæreste som han bor sammen med. Jeg har aldrig og vil aldrig noget med ham, og det er han med på. Jeg har skrevet meget med ham på det sidste, og han hjælper mig meget med mine følelser.
Jeg tror at det er begyndt at aftage, men ikke helt. Før alt det her kom, så var vi næsten bedste venner, far og datter. Det er det der piner mig mest, jeg SAVNER vores gamle forhold!
Jeg har oven i købet troet at jeg har haft angst og depressioner, på grund af ham. Jeg har ca. Drømt om ham 21 gange, og kigger konstant på hans ig.
Jeg skriger inden i mig selv når jeg høre hans navn, eller når han går forbi mig i skolen. Jeg har været forelsket i over et halvt år, så jeg er virkelig bange få at det er blevet til en psykisk sygdom…
Mit spørgsmål er om jeg nogen sinde kan få min gamle ven igen?
Hilsen F
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Det er godt at du skriver herind med dit problem – fordi jeg ved at der er mange unge der oplever det som du beskriver og jeg vil gøre mit bedste for at give dig et svar, med nogle råd til hvad du kan gøre.
Jeg kan godt forstå, at du synes at det er svært – fordi når man er forelsket i en, kan man ikke bare sige til sig selv at man skal stoppe med at være forelsket. Sådan fungerer vores følelser ikke, og jeg kan godt forstå, at du savner det venskab som I havde tidligere.
Du spørger, om du nogensinde vil få din ven igen? Det spørgsmål er rigtig svært for mig at svare på. Men jeg tænker at det kommer meget an på hvordan du kommer videre over din forelskelse i ham. Det kan tage noget tid at kommer over sådan en forelskelse, og det vil nok det være rigtig underligt for dig i en periode, men måske får du det helt fint med at være omkring ham - uden at have følelser for ham. Det kan kun tiden vise.
Måske kan også det være en hjælp for dig at vide, at den forelskelse, du oplever lige nu, oplever rigtig mange andre unge på et eller andet tidspunkt i deres skoleforløb, altså det her med at blive forelsket i en lærer.
Jeg tror, at det vil hjælpe dig, hvis du ikke er venner med ham på Instragram. Du skriver at du hele tiden kigger på hans billeder og jeg tror at det godt kan fastholde din forelskelse. Det kan også hjælpe i en periode, at tage lidt afstand, altså lade vær med at snakke eller skrive med ham. Jeg ved godt at det kan være svært, men jeg tror at det er vejen frem for dig. Din lærer ved godt, der ikke kan blive noget imellem jer, så han vil sikkert have forståelse for I ikke skriver sammen i en periode.
Det er virkelig hårdt at være forelsket i en, som man ved at man ikke kan blive kæreste med. Det oplever mange i løbet af livet og det eneste der hjælper er tid, gode snakke med dine veninder og venner, hygge og at prøve at se fremad.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen