Brev
Forelsket i min vikar.
Hej!
Jeg er en pige på 16 år, som er ved at afslutte 9. klasse. Jeg har forelsket mig i en 21-årig vikar på min skole. Han underviser mest de små klasser, men jeg har ham i musik, (et valgfalg som jeg har valgt), der foregår hver tirsdag. Udover hans vikarjob er han nemlig musiker, så min musiklærer har gået sammen med ham om at køre valgfaget. I starten synes jeg, at han var lidt kikset. Det første han sagde til mig, da han startede som vikar på skolen var, at han gerne vil være en rock-stjerne. Men jeg er desværre faldet helt pladask for ham nu. Jeg tænker på ham konstant, og går altid forbi lærerværelset én ekstra gang, for at se om han er der.
Vi elsker begge to musik, og vil gerne kunne leve af det. Jeg har ikke haft specielt mange samtaler med ham. Jeg bliver ret usikker og nervøs, når jeg er i nærheden af ham. Men når vi får øjenkontakt, kan jeg straks mærke kemien. Jeg ved godt, at det er forkert, når han er min vikar.
Jeg ved bare ikke, hvad jeg skal stille op. Skal jeg bare prøve at glemme ham, eller skal jeg prøve, at vise ham at jeg er interesseret? Det er svært at sige, om han også er interesseret i mig, men jeg ved ihvertfald, at han er single. Ikke bare nok med at han er min vikar, har han gået i gymnasiet med tre piger, som mig og min familie har lejet værelser ud til. Jeg har talt om ham med dem, men har selvfølgelig ikke fortalt dem, hvad jeg føler for ham.
Håber, I kan hjælpe mig.
Hilsen en fortvivlet skolepige.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære fortvivlede skolepige,
Tak for dit fine brev, hvori du beskriver at du er blevet vild med din vikar. Kærlighed er jo en mærkelig størrelse. Man kan hverken bestemme, hvornår man bliver forelsket eller i hvem. Det kan godt være frustrerende! Nu er du faldet for skolens vikar og jeg kan læse ud fra dit brev, at du er fortvivlet.
Du beskriver at du synes at han var kikset i starten, men at du nu er faldet pladask for ham. Som du selv skriver, virker det som om I har en fælles passion for musik. Jeg tænker at det kan være en af grundene til at du bliver tiltrukket af ham?
Mange unge oplever en fascination eller en forelskelse i en lærer eller i en vikar i løbet af deres skolegang. Ofte kan det handle om at læreren eller vikaren har samme interesser som en selv, er sød og opmærksom eller man kan blive betaget af deres engagement i undervisningen. Det er med andre ord meget almindeligt at du oplever denne fascination. Jeg tænker lidt på det på samme måde som, hvis man er forelsket i en musik- eller filmstjerne. Det sker for mange at de forelsker sig håbløst i en kendt, og det kan fylde alle ens tanker. Chancen for at blive kærester med en stjerne er ikke så stor og på samme måde er det jo også med vikaren. Du nævner selv, at du godt ved at det er forkert når han er din vikar. Som du sikkert ved, er det ikke lovligt for hverken en lærer eller en vikar at have et forhold til en elev. Det er en regel, der er lavet for at beskytte eleverne.
Du spørger om du bare skal prøve at glemme ham eller vise ham at du er interesseret. Ud fra ovenstående, tænker jeg at du nok skal glemme ideen om at blive for eksempel kærester med ham. Dog er der jo ingen regler om at man ikke må gå at drømme lidt om ham. Imens du gør det, tænker jeg at det måske kunne være en god ide at nedskrive nogle af de kvaliteter, han har, som du synes er særlig værdifulde, og så se om du kan finde dem i en på din alder.
Jeg håber du kunne bruge mit svar. På https://bornetelefonen.dk/tema/forelskelse kan du læse mere om forelskelse og få flere gode råd og idéer.
De bedste hilsner BørneTelefonen