Brev
Forelsket i min træner
Hej børnetelefonen.
Jeg går til basket i min fritid og jeg elsker det,
for nogle uger siden fik vi en hjælpe træner.
Han er lige så gammel som mig, og jeg kan rigtig godt lide ham, men jeg ved ikke om det ville være akavet. Vi er nemlig rigtige gode venner, og hænger tit ud sammen efter basket.
Hvad syntes i jeg skal gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Tak for dit brev om din søde hjælpetræner. Hvor er det bare dejligt, at du har en fritidsinteresse som du elsker. Det lyder også rigtigt spændende, at I har fået en jævnaldrende hjælpetræner, som du er blevet venner med og er ved at blive forelsket i.
Jeg kan godt forstå, at du er lidt i tvivl om, hvorvidt det vil være smart, hvis dit forhold til  hjælpetræneren udvikler sig til noget romantisk.
Hvis dit og hjælpetrænerens forhold begynder at udvikle sig til mere end venskab, skal du (eller I) hurtigt tale med den voksne træner og spørge om det vil være OK, hvis du og hjælpetræneren skulle gå hen og kærester. Du/I skal også spørge træneren om I begge kan fortsætte på holdet. Så kan træneren sætte nogle regler op omkring, hvorvidt der må kysses/krammes i træningstiden eller om det kun kan foregå i fritiden udenfor banen.
Hvis du og hjælpetræneren bliver kærester, så tænker jeg også I skal snakke om, hvordan I kan holde træning og kæresteri adskilt, så I undgår at det bliver akavet overfor de andre på holdet - eller akavet overfor hinanden til træning hvis I skulle gå fra hinanden igen.
Det er også sådan, at man i klubberne har regler om at trænere og hjælpetræner ikke må have et forhold til spillerne. Det er rigtig vigtigt, at I undersøger det - så der ikke foregår noget, som ikke overholder reglerne. Måske står det på klubbens hjemmeside eller forhåbentligt ved hjælpetræneren og træneren, hvordan reglerne er.
Jeg håber du kan bruge mine råd.  Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med træningen og med kærligheden.
Kærlig hilsen Børnetelefonen