Brev
Forelsket i min pap bror
Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen.
Jeg er skilsmisse barn og min far har fundet en ny kæreste, som har en søn der er på samme alder som mig selv.
Vi har haft sex flere gange, og jeg kan for alt i verden ikke undvære ham. Men vi simpelthen synes simpelthen det er for mærkeligt nu, da vi fra alle andres synsvinkler bliver kaldt for pap søskende.
Jeg synes det er træls, at min far kan rende rundt og være lykkelig, imens jeg ik kan. Jeg ville bare ønske, at jeg kunne være sammen med ham, da jeg ik ser ham som min pap bror, men mere som min bedsteven/kæreste.
Hans holdning er at vi ik kan være sammen på grund af det og min holdning er lidt det samme, men ønsker inderligt meget at vi kunne.
Kan man godt være kærester med sin pap bror??
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Jeg kan godt se jeres dilemma – men jeg foreslår, at I følger den mavefornemmelse, som I begge to har med hensyn til, at I ikke skal være kærester og have sex med hinanden, når I nu skal til at være ny familie med hinanden.
Jeg forstår godt, at det er helt vidt dejligt at have fundet een, man kan være tæt og fortrolig med – og så kan det føles nærliggende også at have sex med hinanden, når man er dreng-pige. Dét er faktisk ikke nødvendigt i et bedstevenskab. Det ER muligt at være gode og tætte venner, når man er dreng-pige uden at have sex og sex risikerer at komplicere venskabet på den lange bane – og især, når den ene eller den anden forelsker sig i en anden. Det vil muligvis ske og det vil komplicere det rigtigt meget, når I skal fungere med hinanden som bonus- eller papsøskende i jeres nye familie.
Jeg foreslår, at I ser alle fordelene ved at være hinandens meget gode venner. Det kan give jer mange fordele på den lange bane i forhold til jeres andre venskaber udenfor jeres familie, at I fungerer godt med hinanden. I kan have både jeres egne venskaber og måske også nogle fælles venskaber og dermed opnå en stor kontaktflade, som giver jer mange fordele i jeres fritidsliv.
Du kan overveje at dele mit svar til dig med din bonus-/papbror og se det som et bidrag til jeres indbyrdes snak om, hvad I skal gøre fremover.
Når det er sagt, så i forhold til dit spørgsmål om man kan være kærester med sin pap-bror. Ja, det kan man godt. Rent lovgivningsmæssigt er der ikke noget i vejen for det, da I jo ikke er biologisk knyttet. Og hvor må det bare være træls at være faldet for ens nye pap-bror, for som I også har talt om, så kan det være kompliceret. Skal man holde det hemmeligt? Hvad skal man sige til vennerne? Og hvordan skal man få det fortalt til ens mor og hendes kæreste? Nu er man jo ikke helt herre over ens følelser, så jeg vil som jeg tidligere har skrevet foreslå I prøver hvordan det går med at se jer som venner og nye halv-søskende, det vil spare dig for at skulle besvare mine spørgsmål. Men igen, hvis følelserne er der og bliver ved med at være der, så må I tage en snak om hvordan I kan være kærester og samtidig være halv-søskende. Livet er ikke altid sort eller hvidt og det er ikke altid den letteste løsning er den rigtige. I må se tiden an.
Jeg ønsker, at I får en god snak med hinanden og finder gode løsninger til at være med hinanden på den måde I finder bedst.
Mange hilsner fra BørneTelefonen