Brev
Forelsket i min lærer
Heej
jeg har et problem. Jeg er forelsket i min matematik lærer og jeg vil bare ønske at jeg ikke var.
Men det er skønt og jeg tror også at han kan lide mig lidt.
Jeg tænker på ham hele tiden og jeg vil bare have at han skal kysse/kramme mig.
Det er svært at være i nærheden af ham når jeg er forelsket.
Og det skal lige siges at han er 44 år ældre ind mig.
Kan i ikke hjælpe mig med at komme videre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for den tillid du viser os ved at skrive herind med dit problem; - jeg mærker tydeligt, hvor meget du håber på, at jeg kan hjælpe dig ….. og jeg vil selvfølgelig gøre mit bedste.
Det er en rigtig svær situation, du er kommet i, fordi når man har det, som du har det, ja så kan man jo ikke bare sige til sig selv, at nu skal jeg lade være med at være forelsket. Sådan fungerer følelserne ikke, og jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at være i nærheden af din matematiklærer, når du er forelsket i ham, og du også mærker, at han godt kan lide dig.
Måske kan det være en hjælp for dig at vide, at den forelskelse, du oplever lige nu, oplever rigtig mange andre unge på et eller andet tidspunkt i deres skoleforløb; - det her med at blive forelsket i en lærer. Man kan næsten sige, at det er noget, der hører med til det at være ung.
Derfor tænker jeg også, at det er vigtigt at fortælle, at det faktisk er forbudt for en lærer at være kæreste med en af hans elever; - det er fyringsgrund. Jeg fortæller dig det, fordi jeg tror, du dermed kan forstå, hvor alvorligt situationen kan udvikle sig. Og det tror jeg ikke, du ønsker.
Jeg tænker desuden, at den måde din lærer kan lide dig på, sandsynligvis er som den søde elev, du er og ikke som en mulig kæreste. Jeg er ret sikker på, at din lærer er godt bekendt med, hvilke konsekvenser det kan få for ham og hans eventuelle familie, hvis han lod jeres forhold udvikle sig.
Nu ved jeg ikke, om du føler dig hjulpet overhovedet …. Det er jo svært rigtigt at gøre noget. Men har du brug for at snakke mere om det, er du meget velkommen til at ringe eller sms’e til os på BørneTelefonen 116 111 – det er gratis og du er anonym. Hvis du hellere vil skrive med os kan du evt. logge dig på chatten – her sidder der også rådgivere klar hver eneste dag kl. 11.00 – 23.00, som gerne vil snakke med dig om det.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen