Brev
forelsket i min lærer
Hej pige
Jeg er en pige på 19 år og jeg er lige blevet student. Mit problem er at jeg desværre er blevet meget forelsket i min (nu tidligere) engelsk lærer.
Hun er virkelig et fantastisk menneske, og en meget dygtig lærer som jeg også ser meget op til. Til at begynde med troede jeg bare at min interesse i hende stammede fra at jeg beundrede hende, men med tiden har det udviklet sig til at jeg er blevet meget forelsket i hende.
Jeg har et meget tæt forhold til hende, og jeg taler også med hende uden for skole regi, da vi har mange fælles interesser som musik og kunst, derudover ønsker jeg selv at blive underviser, i den forbindelse har hun rådgivet mig i forhold til universitets valg osv. Hun er meget ung (start 30 erne) hvilket gør at jeg føler vi er meget på bølgelængde.
Jeg er virkelig glad for at have hende i mit liv, og det er ikke noget jeg vil være foruden, men jeg føler at min forelskelse kommer meget i vejen.
Jeg troede i starten bare at det ville gå i sig selv, men det har nu stået på i 1,5 år og det er ikke aftagende. Jeg synes det er virkelig svært at komme videre, og det er noget jeg skammer mig virkelig meget over. Både fordi jeg synes at det er meget flovt at være forelsket i en lærer, men også fordi jeg synes det er virkelig svært at være vild med en kvinde. Det er noget jeg føler meget selvhad over.
Jeg vil gerne understrege at min søde lærer aldrig har lagt op til noget sensuelt eller romantisk overhovedet, og jeg er selv 100% afklaret med at det er upassende, og at der selvfølgelig ikke skal være noget forhold på den måde. Derfor har jeg brug for et råd til at komme videre, både fordi det går udover min hverdag og mit overskud, men også fordi jeg er bange for at miste hende i mit liv hvis jeg bliver nødt til at trække mig fra hende.
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej
Hvor er det godt du skriver, her på BørneTelefonen hører vi tit fra unge, der har spørgsmål om forelskelser så du er bestemt ikke alene hverken om at værre forvirret eller forelsket i en lærer.
Jeg kan godt forstå du søger hjælp, det er en svær situation at være i, da man ikke selv har kontrol over hvem man bliver forelsket i, eller hvornår man holder op med at være det.
Du spørger om råd til at komme videre og det skal jeg nok give dig nogle råd til. Men først synes jeg du skal stille dig selv spørgsmålet hvorfor du syntes det er nødvendigt.
Du skriver selv i har meget tilfælles og efter som du er blevet student og er over 18, kan I jo godt have et forhold, selv om der er en alders forskel. Hun er jo ikke din lærer længere.
Hvis det udelukkende er på grund af, at du har det svært ved at have følelser for en kvinde. Skal du vide at det ikke er noget man skal have det dårligt med. Som jeg skrev ovenover, kan man ikke bestemme hvem man kan lide og det er vigtigt at man ikke skammer sig eller prøver at skjule, den man er. Det kan jo være hun også kan lide dig
Du får lige et link til en hjemmeside der måske kan hjælpe her
Hvis du stadig mener, det vil være bedst at komme videre, vil mit råd være, at prøve at møde andre. Tag på dates og se om du møder andre, du klikker med.
Du kan også prøve at ses lidt mindre med hende privat, selvfølgelig ikke afskære hende helt, da du gerne vil have hende i dit liv, men måske lave ting med venner og familie i lidt tid. I har jo set hinanden meget så det kan være det hjælper med lidt afstand og at få tankerne på noget andet .
Mit sidst råd er, at du kan prøve at snakke med nogen omkring dig om, hvad du føler. Måske en ven eller veninde eller et anden du stoler på. Jeg ved godt det kan være svært at tale om, da du ikke selv er glad ved situationen, men at have nogen at snakke med kan være en stor hjælp.
Hvis du ikke ved hvordan du skal starte en samtale om din forelskelse kan du måske få inspiration ved at se her, hvordan man kan starte en svær samtale: https://bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert/
Du er også velkommen til at ringe til os. Vi sidder klar til en snak på tel:116111
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig. Husk på at du ikke har noget at skamme dig over og forelskelser ikke er noget man kan kontrollere. Det kan være svært lige nu og det er op til dig om du vil prøve at gøre mere ud af dine følelser eller komme videre. Uanset hvad du vælger, ønsker jeg dig held og lykke.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen