Brev
Forelsket i min kusines søn
Kære børnetelefon…
Før sommerferien var jeg meget sammen med min kusines dreng ihvertfald når vi var i skole, men han stoppede så på min skole fordi han skulle på efterskole og er så her for nylig begyndt at savne ham som måske lidt mere end bare ven og familie.
Hvad skal jeg gøre?
Hilsen den 14 årig pige som nok er ved at blive forelsket.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Tak for dit brev. Åh jeg kan godt forstå, at du savner din kusines dreng. Godt, du har skrevet.
Man bliver hele tiden klogere på sig selv; både hvad angår den ydre verden og den indre verden. Det, du oplever nu, er måske et godt eksempel på, at venskab kan blive til forelskelse, når man lærer hinanden bedre at kende.
Nogle gange kan man i en sårbar tid godt komme til at forveksle sit behov for nærhed og savn med forelskelse. Derfor er det ikke til at vide. om du er forelsket – eller du savner ham.
Jeg tænker, at du skal skrive til ham og spørge ind til hans nye liv på efterskolen. Du kan fortælle lidt om, hvad du går og laver. I kan måske lave en aftale om at mødes, når han kommer hjem på weekend.
Jeg ved fra andre, der er på efterskole, at de lever meget i deres egen lille boble med deres nye venner og alt det, der sker omkring dem. Jeg skriver det, fordi du måske vil opleve, at han er lidt længe om at svare på din besked.
Jeg er sikker på, han vil blive glad for at høre fra dig. I er jo venner! Om han er forelsket i dig og du i ham, skal du over den næste tid være nysgerrig på i dine breve til ham. Det kan du være på flere måder.
Du kan starte stille og roligt med at afsløre, at du har savnet ham på skolen, at du glæder dig til at se ham, når han kommer hjem på weekend.
Derefter kan du mærke efter, hvordan han reagerer. Hvis han også virker positiv overfor dig – så kan du afsløre lidt mere af dine tanker og følelser. Mærk efter, hvordan han reagerer. Hvis han igen virker positiv og måske også siger noget positivt til dig, så kan du tage et skridt til… på den måde kan man nærme sig hinanden.
Kunsten er at tage små skridt og mærke efter, hvordan den anden reagerer. Så kan man også bedre trække sig tilbage, hvis den anden ikke virker så interesseret lige nu – uden at det forhold, man har som venner, bliver akavet.
Hvordan lyder alt det…..? Jeg håber, du kan bruge svaret. Jeg tænker, du skal holde fast i dit mod og gå med, hvad dit hjerte føler.
Du kan måske også finde gode råd ved at læse på https://bornetelefonen.dk/kaerlighed-2
Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen