Brev
Forelsket i min kollega
Hej,
Jeg er en pige på 17 år og er virkelig dybt forelsket i min kollega.
Jeg arbejder i et supermarked i halvandet år nu, og for de sidste 6 måneder fik jeg øje på min leder. Han er 28 år og jeg ved ikke helt hvad det er der fanget mig.
Da jeg begyndte at få følelser for ham, tænkte jeg at det ville være lige kort også ville det gå væk, men desværre ikke.
I sommers arbejdede jeg virkelig meget med ham, og jeg fik flere følelser. Jeg kunne ikke holde det inde længere og var nødt til at fortælle ham det. Jeg fortalt ham at jeg har følelser for ham, han sagde at arbejde og alder var et problem. men han var smigret, han sagde at han godt kunne lide at arbejde sammen med mig, men desværre var hans følelser ikke gengældt.
Der blev jeg selfølgelig ked af det. Men langsomt kom jeg over det han sagde.
Men efter det kunne jeg ikke lade være med at tænke på ham. Jeg tog flere og flere vagter bare for at arbejde med ham. Hver gang jeg så ham blev jeg rigtig glad og jeg fik lyst til at se ham mere og mere.
Jeg drømte ham virkelig mange gange og jeg begyndte at forfølge ham. Han plejer at gå på arbejde forbi mit hus og jeg ved hvor han bor, og har derfor forfulgt ham helt til hans hjem.
Men her for et måned siden sagde jeg til ham at jeg er helt forelsket i ham og svaret var det samme som sidste gang.
Men her for det sidste begyndte han at stirre på mig og smile meget mere til mig, og jeg ved ikke helt hvad det skal betyde, fordi jeg er forelsket og har massere af tanker at han kan lide mig, mens andre siger at det bare noget jeg tror.
Jeg kan ikke blive ved med at være sådan her, jeg ved ikke hvordan jeg skal komme over ham, men jeg vil ikke slippe ham.
Jeg havde tænkt på at sige op på arbejdet, men jeg vil ikke gøre det på grund af flere grunde og en af dem er ham. Men jeg synes også at han er blevet meget forandret på det sidste, han virker endnu sødere.
Jeg er virkelig forvirret ved hvad jeg skal gøre. Jeg føler bare at det eneste jeg koncentrere mig om er kun ham.
Håber i kan hjælpe mig
Vh pigen
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Jeg forstår, at det både er en forvirrende og svær situation for dig.
Du står bestemt ikke alene. Rigtig mange oplever på et tidspunkt at være ”ulykkeligt” forelsket. Altså at man har følelser for én, som desværre ikke føler det samme. Du kan derfor måske også læse om andre, der har stået i lignende situationer og de råd, de har fået, på vores brevkasse her.
Du virker som en rigtig eftertænksom og viljestærk pige. Du har allerede gjort dig mange tanker om, hvad du kan gøre og prøvet nogle forskellige ting af.
Jeg forstår det sådan, at du også har snakket med andre om dine følelser. Det er rigtig godt, så du ikke skal gå med tankerne selv.
Du har også været så modig og snakket med din kollega, hvilket har givet dig vished om, at følelserne desværre ikke er gengældt. Selvom du blev rigtig ked af det, kan du bruge den vished til at komme videre. For du fortjener selvfølgelig en, som kan gengælde dine følelser.
Du skriver, at din kollega på det sidste er begyndt at kigge mere på dig og smile mere til dig. Jeg kan ikke sige dig, om det betyder det ene eller det andet. Men jeg kan godt forstå, at du tænker på, om det betyder, at han er begyndt at kunne lide dig! Det er der en chance for. Sommetider kan man også komme til at lægge sine egne følelser over på den anden, fordi man bare så gerne vil have sine følelser gengældt. Så det kan jo også være, at han prøver at smile og være venlig for at vise dig, at I stadig kan være gode kolleger, selvom du har følelser for ham.
Desværre kan man ikke altid styre, hvem man får følelser for. Men jeg fornemmer, at du føler at forelskelsen har ”taget overhånd”, siden du kun kan koncentrere dig om din kollega. Det kan være, at du synes, han fylder for meget i din hverdag og dit liv? Især når du også følger ham i hans private liv. Derfor er det også så fint, at du rækker ud og søger nogle råd til, hvordan det kan blive anderledes.
Måske kan en øvelse være, at du forestiller dig, at han var forelsket i dig, men at du ikke havde følelser for ham. Hvordan ville du så håbe, at han så var overfor dig? Måske kan det at skifte perspektiv, hjælpe dig på vej med at se det fra hans perspektiv?
Hvis du skulle forestille dig en hverdag, hvor han ikke fyldte så meget, hvordan ville den så se ud? Eller med andre ord: Hvad vil du gerne, at du i stedet kunne bruge din tid på? Er der mon venner, fritidsaktiviteter eller hobbyer, som du ville ønske, at du brugte mere tid på? For så kan det være en oplagt mulighed for at fylde din tid ud med noget, du godt kan lide. Det er nemlig også sådan, man bedst kommer til at tænke på noget andet. Det kan også være en mulighed for at møde en ny kommende forelskelse eller kæreste.
Derudover vil det også være en god idé fortsat at snakke med andre om, hvordan du har det. Måske dine venner eller nogen i din familie? De har måske haft den samme eller en lignende oplevelse.
Jeg håber på, at du kan bruge mine råd.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen