Forelsket i min kollega

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Jeg forstår, at det både er en forvirrende og svær situation for dig.

Du står bestemt ikke alene. Rigtig mange oplever på et tidspunkt at være ”ulykkeligt” forelsket. Altså at man har følelser for én, som desværre ikke føler det samme. Du kan derfor måske også læse om andre, der har stået i lignende situationer og de råd, de har fået, på vores brevkasse her.

Du virker som en rigtig eftertænksom og viljestærk pige. Du har allerede gjort dig mange tanker om, hvad du kan gøre og prøvet nogle forskellige ting af.

Jeg forstår det sådan, at du også har snakket med andre om dine følelser. Det er rigtig godt, så du ikke skal gå med tankerne selv.

Du har også været så modig og snakket med din kollega, hvilket har givet dig vished om, at følelserne desværre ikke er gengældt. Selvom du blev rigtig ked af det, kan du bruge den vished til at komme videre. For du fortjener selvfølgelig en, som kan gengælde dine følelser.

Du skriver, at din kollega på det sidste er begyndt at kigge mere på dig og smile mere til dig. Jeg kan ikke sige dig, om det betyder det ene eller det andet. Men jeg kan godt forstå, at du tænker på, om det betyder, at han er begyndt at kunne lide dig! Det er der en chance for. Sommetider kan man også komme til at lægge sine egne følelser over på den anden, fordi man bare så gerne vil have sine følelser gengældt. Så det kan jo også være, at han prøver at smile og være venlig for at vise dig, at I stadig kan være gode kolleger, selvom du har følelser for ham.

Desværre kan man ikke altid styre, hvem man får følelser for. Men jeg fornemmer, at du føler at forelskelsen har ”taget overhånd”, siden du kun kan koncentrere dig om din kollega. Det kan være, at du synes, han fylder for meget i din hverdag og dit liv? Især når du også følger ham i hans private liv. Derfor er det også så fint, at du rækker ud og søger nogle råd til, hvordan det kan blive anderledes.

Måske kan en øvelse være, at du forestiller dig, at han var forelsket i dig, men at du ikke havde følelser for ham. Hvordan ville du så håbe, at han så var overfor dig? Måske kan det at skifte perspektiv, hjælpe dig på vej med at se det fra hans perspektiv?

Hvis du skulle forestille dig en hverdag, hvor han ikke fyldte så meget, hvordan ville den så se ud? Eller med andre ord: Hvad vil du gerne, at du i stedet kunne bruge din tid på? Er der mon venner, fritidsaktiviteter eller hobbyer, som du ville ønske, at du brugte mere tid på? For så kan det være en oplagt mulighed for at fylde din tid ud med noget, du godt kan lide. Det er nemlig også sådan, man bedst kommer til at tænke på noget andet. Det kan også være en mulighed for at møde en ny kommende forelskelse eller kæreste.

Derudover vil det også være en god idé fortsat at snakke med andre om, hvordan du har det. Måske dine venner eller nogen i din familie? De har måske haft den samme eller en lignende oplevelse.

Jeg håber på, at du kan bruge mine råd.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.